וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים עליכם

הם נמצאים בכל מקום בבית - במקלדת המחשב, מתגי האור וקרש החיתוך. טיפים להתמודדות עם חיידקים כדי שתהיו בריאים

דמותו של ג'ק ניקולסון בסרט "הכי טוב שיש" (1997), שסבלה בין היתר ממופרעות שכללה שטיפת ידיים בכפייתיות, הייתה יכולה להרגיש די בנוח בעידן שפעת החזירים. סביר להניח שאילו הסרט היה יוצא בשנה האחרונה היה גורף עוד כמה פרסים, בשל הנושא ההיגייני שתפס מקום מכובד בתסריט ועומד כיום על סדר היום החברתי בעולם כולו.

כל אחד מאיתנו מנהל קשר רציני עם חיידקים על בסיס יומיומי, גם אם הם לא ממש נראים לעין. מדובר בפרטנרים קטנטנים, חיידקים מיקרוסקופיים ששורצים בכל פינה בבית: מתגי האור, המקלדת, קרש חיתוך וברז הכיור במטבח, האסלה והידיות. הפתרון ברוב המקרים להתמודד עם אלו, הוא לרחוץ את הידיים בסבון בתדירות גבוהה ובכך למנוע היווצרותם, או לחילופין התרבותם. בשנת 2008, אף קבע האו"ם את היום הבינלאומי לשטיפת ידיים שחל ב-15 באוקטובר, במטרה להעלות את המודעות ההיגיינית בקרב תושבי הגלובוס ובכך לנסות ולמנוע מחלות וזיהומים. התאריך נקבע אמנם בטרם פריצתה של שפעת החזירים, אבל בזכותה הוא מקבל משמעות גדולה יותר ותשומת לב.

אז נכון, חינכו אותנו לשטוף ידיים לפני האוכל, אבל העובדה ששטפנו את הידיים רק לפני ששמנו משהו בפה, לא בהכרח מגדירה אותנו כאנשים נקיים. לא נבקש מכם ללכת עם מסכת מנתחים בבית ולא נצפה שכולכם תתחסנו נגד שפעת החזירים (ממילא אין מספיק לכולם), אבל יש כמה דברים קטנים שכן תוכלו לעמוד בהם:

יושבים לכם על המקלדת

אם מקשי המקלדת שלכם מתהדרים בגוון צהבהב- אפור, סביר להניח שמתנהלת שם חגיגה של טינופת וחיידקים, המוזנים על ידכם על בסיס קבוע. לאלו מכם שנוהגים גם לנשנש בסביבה הממוחשבת, חגיגה זו עלולה לעלות לכם ביוקר ולהתבטא בקלקולי קיבה פעמים תכופות.

הקפידו לנקות את המקלדת, לרבות העכבר לפחות פעם בחודש: נתקו אותם מהמחשב, נגבו אותם במגבון לח או מטלית טבולה בחומר מחטא. על המקלדת עברו בעזרת מברשת עם שערות קשיחות או מנקי אוזניים, ולחובבי הגאדג'טים - פנקו את עצמכם בשואב קטנטן שיעשה את המלאכה נאמנה.

חוגגים לכם על הקרש

כור ההיתוך להתרבות היצורים הזעירים הוא קרש החיתוך במטבח. אלו שעשויים מעץ או מפלסטיק נחשבים לבעייתיים יותר מאחר והם נחרצים על ידי הסכין ומאפשרים לחיידקיים לרבוץ בתוכם באין מפריע וקשה מאוד להגיע אליהם. קרשי הזכוכית הם האידיאליים בכל הנוגע להיגיינה, אך פחות נוחים לעבודה מהקרשים האחרים. השתדלו להימנע מלהשאיר מזון רטוב או לח על קרש החיתוך לזמן ממושך, ולא משנה מאיזה חומר הקרש שלכם עשוי. אם הקרש משמש אתכם גם לחיתוך דגים, חשוב מאוד שתקרצפו אותו לאחר השימוש בצורה יסודית ללא פשרות והנחות מיוחדות, אך יחד עם זאת הימנעו משימוש בחומרי ניקוי חזקים שעלולים להיספג בקרש. אם הקרש נחשב פריט דומיננטי במטבח שלכם, העבירו עליו מדי פעם שפכטל שיעשה לו מעין פילינג חיוני. במידה ואתם לא נמנים עם חובבי הבישול, ולא משקיעים בו סכומי עתק, רצוי מאוד להחליפו פעם בשנה. הזולים מביניהם עולים 15 שקלים. אל תתקמצנו.

פתחו שולחן בכיור

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המטבח הוא אזור שמועד לפורענות יותר מהשירותים. משטח העבודה, ידיות הברז בכיור, ספוגית לרחיצת הכלים ומגבת הידיים, חייבים להיות תחת עיניכם הפקוחה כל הזמן. כל אלה סופגים הרבה מאוד חיידקים, שמתרבים ונכנסים לגופנו בדרך המהירה ביותר. הקפידו לא להשאיר כלים בכיור זמן ממושך ואם בכל זאת יוצא לכם בשל אילוצים וסידורים (למרות שאין לזה באמת סיבה מוצדקת), אל תתעצלו ולפחות זרקו לפח את שאריות המזון. את משטח העבודה וידיות הברז נקו בחומר מחטא פעם בשבוע והחליפו את ספוגית הכלים והמגבת לפני שהצחנה מתפשטת עליהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שולטים גם מרחוק

המקומות האהובים על חיידקים הם מתגי אור, ידיות של דלתות ושלטים רחוקים, לכן השתדלו לא לפסוח עליהם בניקיון הכללי של הבית. עטפו את השלטים בניילון של סנדוויצ'ים והחליפו אותו אחת לחודש לכל המאוחר, תלוי במספר הנפשות שמשתמשות בו. בבתי מלון ובבתי חולים התופעה חריפה אף יותר גם אם נראה לכם אחרת - הניקיון הוא רק על פני השטח. לכן, כשאתם יוצאים לחופשה, או חלילה עומדים להתאשפז רצוי שתצטיידו באופן קבוע במוצרים הרלוונטיים כגון: מגבונים לחים, ג'ל לניקוי הידיים, סבון נוזלי קטן בתיק או תרסיס אלכוהול.

נחים בנוחיות

ונסיים במקום עם הפוטנציאל הגבוה ביותר למחלות – מושב האסלה שמפיץ את החיידקים שחיים עליו למרחק רב אפילו עד למברשת השיניים שלכם, ומצריך חיטוי על בסיס יום יומי. לאלה מכם ששוכרים דירות, הקפידו להחליף את מושב האסלה לפני שאתם מתיישבים על אחד שתחת זר כבר חנך. המושב הזול ביותר יעלה לכם רק 45 שקלים, ובמקרה הזה באמת לא כדאי שתתקמצנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully