וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים הביתה

אור רוזנבוים

17.12.2008 / 20:00

בעשורים האחרונים נדחקה שאלת מגורי האדם לשולי העשייה האדריכלית, ואת מקומה תפס החלל הציבורי. אדריכלים מנסים להביא שינוי

תערוכת הטריאנלה לארכיטקטורה מתמקדת השנה בדיור כהיבט החברתי של האדריכלות, המחבר בין פונקציה ואסתטיקה תחת מגבלות כלכליות. מדובר באחד הנושאים המרכזיים בעשייה האדריכלית במאה העשרים, מצהירים אוצרי התערוכה. שיכון פליטי המלחמות, לצד התחזקות מעמד הפועלים החדש, דרשו מאדריכלי התקופה לספק פתרונות דיור מהירים ויעילים, מבלי לוותר על סטנדרטים עיצוביים.

אוצרי התערוכה, פולביו איראצ'ה וקרלוס סמבריצ'יו, טוענים, כי בעשורים האחרונים נדחקה שאלת המגורים לשולי העשייה האדריכלית, ואת מקומה תפס "החלל הציבורי". כיום, כאשר בעיית גידול האוכלוסין בערים הפכה למשבר של ממש, חוזרת שאלת המגורים והדיור להיות רלבנטית מתמיד. התערוכה "בתים לכל", בוחנת את החובה החברתית והפרקטית של האדריכלות לספק את הזכות הבסיסית של כל אדם למגורים.

יחידה ברגע

מטרת התערוכה, שהוצגה במקביל לקונגרס הבינלאומי לאדריכלים, שנערך בתחילת יולי בטורינו, היא להזמין את האדריכלים להתמודד שוב עם בעיית הדיור, ולמקד את מאמציהם העיצוביים והתכנוניים בפרויקטים, שיספקו מענה לצפיפות הגוברת במטרופולינים, לבעיית המגורים בכפרים העניים באפריקה, ולשיכון מחוסרי גג באזורים שנהרסו באסונות הטבע באסיה ואמריקה.

יחידת הדיור המוכנה היא אחד הנושאים המאתגרים והרלבנטיים ביותר באדריכלות במאה העשרים. בהמשך לרעיונות, שפותחו על ידי לה-קורבזייה, הבית המוכן מראש אמור לענות על שתי דרישות עיקריות: יעילות ומהירות הקמה ופירוק, ואחידות סגנונית, המתאימה לצרכי הדייר, תוך שמירה על סטנדרט תכנוני קבוע.

בחמש השנים האחרונות העסיק נושא הדיור תיאורטיקנים ומעצבים רבים, וזכה לפרשנות מעניינת בתערוכות בינלאומיות חשובות. תערוכת הטריאנלה במילאנו מציעה מחשבה נוספת ומקורית אודות הבית המוכן מראש, הן מבחינה תיאורטית והן מבחינה ויזואלית ועיצובית. סקירה של ההישגים הגדולים בתחום זה במאה העשרים,עוברת מלה-קורבזייה, דרך גרופיוס ופרובה (PROUVE) ועד אלבר אאלטו ורנצו פיאנו, מתארת את הקשר ההדוק בין אדריכלות והתפתחות היסטורית חברתית.

לא מחובר לקרקע

מלחמת העולם השנייה, שיצרה גלי מהגרים ופליטים חסרי דיור, הייתה רגע מכונן בהתפתחות מחשבה אדריכלית על הבית הארעי. עוד קודם לכן, עוררה תקופת הקולוניאליזם האיטלקי, שנמשכה לסירוגין כשלושים שנה, ביקוש לפתרונות מגורים נוחים וזמינים לבניית הקולוניות האיטלקיות בלוב ובאתיופיה. מבחר מהפרויקטים המעניינים ביותר, שנולדו בשני העשורים האלה באיטליה, מוצגים בתערוכה, ומהווים נקודת מוצא היסטורית לדיון על הקשר בין הפוליטיקה והאדריכלות.

חלק מעניין נוסף מוקדש למתח, שבין הדיור הפרטי והחלל האורבני הציבורי, בין שני הקטבים הללו ממקמת התערוכה מבחר פרויקטים עכשוויים, המציעים גרסאות אפשריות שונות לרעיון הבית, המשמש הגנה, מעניק פרטיות, ומפריד בין הפרטי לציבורי. מעבר לרעיון המוכר של הבית היציב והקבוע, המחובר לקרקע, מנסה התערוכה להציע אפשרויות מגורים פחות קונבנציונאליות, או לחלופין, כאלה המקובלות בתרבויות לא מערביות: בית-בגד של קוזוקה צומרו היפני KOSUKE TSUMURA, בית מתנפח מפלסטיק של אלטרו סטודיו, בית-עץ של BAUMRAUM.
בתחום הדיור הציבורי סוקרת התערוכה את הפרויקטים הממשלתיים והמוסדיים, שנבנו במדינות שונות בשנות החמישים, לאחר המלחמה: בפרברי צרפת, איטליה, ויפן. בנוסף, מוצגת הגישה העכשווית לדיור ציבורי, המעודדת, בניגוד לתפיסה המקובלת בעבר, שיתוף פעולה בין האדריכל והדיירים העתידיים, ליצירת חיים חברתיים קולקטיביים חדשים.

פתרונות פרקטיים

בעקבות אסונות הטבע בשנים האחרונות - ההוריקן קתרינה בניו אורלינס והצונאמי בחופי אסיה, גדל העניין באפשרויות מגורים למקרי חירום. שלושה עקרונות מובילים את אדריכלות החירום: הגנה מפני גורמי הטבע, חסכון כלכלי וביטחון לדיירים. אל אלה נוספת מטרה עליונה של האדריכל, ליצור בית, המקל על דייריו בעת לחץ ומשבר בזכות תכנון נבון ושימוש בחומרים מתקדמים.
התערוכה בוחנת את מעורבותם של ארגונים עולמיים, מעצבים ואדריכלים, וגם סלבריטיס, כמו בראד פיט, בפיתוח אפשרויות חדשות לדיור זמני, ומציגה, בין היתר, דגמים בגודל מלא של יחידות דיור ארעיות, המשמשות למקרי חירום.

השנה מציעה הטריאנלה לאדריכלות, מלבד דיון תיאורטי-היסטורי ממצה, גם תצוגה מרשימה של פתרונות פרקטיים, שחלקם פותחו במסגרת ניסויים, שנערכו בסדנאות כחלק מאירועי הטריאנלה. אחד המיצגים המסקרנים ביותר בתערוכה מוצג בפארק של ביתן המוזיאון, בהשראת תערוכת הטריאנלה הבלתי נשכחת של שנת 1933, בה הוצגה האדריכלות המודרנית בדגמים של בתים מעוצבים ומרוהטים בגודל מלא, שמוקמו בפארק המוזיאון. התערוכה השנה מחפשת את הקשר למסורת הותיקה, ומציעה שוב אוסף דגמים של בתים ארעיים בגודל מלא, המתאימים לבניה מהירה וחסכונית, שעוצבו על ידי אדריכלים מובילים מארצות שונות, כמו מסימילאנו פוקסאס FUKSAS)), קנגו קומה (KUMA) ואלחנדרו אראבנה (ARAVENA). המבקרים התרשמו מהבתים, ואף הורשו להשתתף בדיונים עם המעצבים ועם מומחים בתחום.

Vita Nuda-החיים העירומים, היא תערוכה נוספת, המתארת ארבעה מצבים שונים בחוויית המגורים. הראשון, הרגלי חיים בסיסים בסביבת מגורים לא שגרתית, באסדות קידוח נפט של Eni, חברת האנרגיה הלאומית של איטליה, הנמצאות בלב ים, הרחק מכל ישוב, ומשמשות למגורים, אך גם למטרות טכניות מקצועיות. בתערוכה נבחנה גם מעורבותו של הפוליטקניקו, בית הספר לאדריכלות של מילאנו, בפרויקטים של פיתוח וסיוע בינלאומי. חווית המגורים השנייה מייצגת את בעיית המגורים בפריפריות האורבניות של ערי אירופה הגדולות. בחלק השלישי הוצגו פתרונות פרקטיים לבעיית המגורים, תוך הטעמת חומרים וטכנולוגיות מודרניות בסביבות גיאוגרפיות ותרבותיות שונות. החלק הרביעי הסתכם בדיונים למציאת פתרונות דיור שונים סביב העולם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully