וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנגד חוקי הכובד

דקל גודוביץ

26.1.2008 / 13:00

בניינים עגולים מרחפים בכח גז ההליום וגורדי שחקים המוחזקים בכוחות אלקטרו-מגנטיים - דקל גודוביץ מהרהר בעבודותיו של אדריכל יוסי קורי

מי שמסתכל על עבודותיו של האדריכל יוסי קורי, 36, מסטודיו "גיאוטקטורה" רואה עבודות שכנראה נוצרו ע"י מדען, חוקר, ממציא, אמן או פעיל חברתי.

לאדם הממוצע שמעביר את רוב ימיו בין קופסאות בטון חסרות ייחוד, בתוך מסה עצומה של בלוקים, הבנויים מבלוקים ומיועדים לאנשים ממוצעים מהרבעון האחרון של הלשכה הסטטיסטית, קשה לדמיין שסביבת החיים שלנו יכלה גם להיראות אחרת. אבל הראש של קורי שואל תמיד למה ככה, האם אפשר גם אחרת, הדמיון מרקיע שחקים, וכל המוסכמות קיימות רק בשביל לערער אותן. זו היכולת הנפלאה של אדם, שכמו ילד מגלה וממציא בכל פעם את הסביבה מחדש, במין התלהבות עצומה שפורצת מעבודותיו וכובשת את העומדים משתאים מולן.

פרצופם של אלה פשוט אינו יכול להישאר אדיש - חלקם יפערו את פיהם בתדהמה, אחרים יגרדו את פדחתם, יכווצו את גביניהם וינסו להבין, ואחרים פשוט יפרצו בצחוק בריא. בין הצוחקים יהיו את אלה שצחוקם מלא בבוז - אלה שלעולם לא יבנו את העבודות הללו.

מי שחושב כך הוא אותו אדם הלקוח מהממוצעים של הלשכה המרכזית ומסקרי הטלפון המטרידים, אבל גם ארכיטקטים שכבר מזמן שכחו את מהותה של הארכיטקטורה. שהרי הארכיטקטורה אינה נועדה רק לספק קורת גג להמונים אלא גם לתת טעם לחיים מתחת לאותה קורת גג.

לכן הארכיטקטורה היא בראש ובראשונה מדע ויצירה, היא היכולת והרצון של האדם בכל דור ודור להתנתק מכובדה המעיק של הארץ ולרחף בחלל ללא כח משיכה כמה שיותר קרוב לשמים האינסופיים. הסיפור של מגדל בבל וכשלונו הצורב, לא רק שלא הרתיעו את האדם אלא הסעירו את רוחו. מאז הארכיטקטים ממציאים ומגלים שוב ושוב את המרחב מחדש: את הקשת ואת הכיפה, את הזכוכית ואת הטיטניום, את הכנסיות וגורד השחקים, ואת האנרגיה החלופית והידידותית בשימוש האדריכלות. לכן מי שצוחק אל מול העבודות של קורי הוא גם זה שצחק כשעמדו לפרק את הפיגומים מכיפת הפנתיאון.

אבל גם הפעם אין חשש להסיר את הפיגומים הארכיטקטוניים של "גיאוטקטורה". כל העבודות ישימות, כולן ברות ביצוע, ומאחורי ההדמיות השטוחות והדמיון הצבעוני עומד נפח- נפח של עבודת מחקר רצינית וישימה של בוגר הטכניון בחיפה שגם מלמד וחוקר בו ארכיטקטורה. זה שנכון לכרגע אף אחת מהן טרם הגיעה לידי מימוש פיזי, אינו מעיד על טיבן אלא על טיבה של החברה הצופה בהן. אנשי הקלישאות אומרים שהדברים הטובים ביותר נשארים על הנייר, ושהנייר סופג הכל, אבל כמה אפשר לחכות, זה כבר מדגדג לראות משהו ולו אחד קטן שיקרם קורות ורצפות.

ואין הרבה זמן לחכות. הכדור מתחמם, האנרגיה אוזלת, הטבע הולך ונעלם. כמעט כל העבודות של קורי מנסות לענות על הקשיים החברתיים, הסביבתיים והגלובליים האלה בדרך ייחודית, דרך שבשלב זה מזכה בפרסים רבים אבל במעט תוצאות בשטח. לכן קורי בעיניי הוא גם פעיל חברתי, ואין דבר שקשה לפעילים חברתיים יותר מאשר לראות את הבעיות לפני שהן הופכות לקטסטרופות, להתריע עליהן, ולראות שלא משתנה כלום. שלאנשים אולי אפילו די נעים ונח לגור בקופסאות שלהם, ושלא הם ולא הארכיטקטים שתכננו אותם רוצים סקס אחר.

עבודותיו של קורי מוצגות בתערוכה חדשה המוצגת בגלריה "זהזהזה", שנפתחה ב-24 בינואר ותוצג עד ה-28 בפברואר. בין התחרויות והפרסים שקורי זכה בהם אפשר למצא מילים כמו: Next Generation Award , Vision Design Competition , Challenge Competition , international WebForTheFuture Award , 'Free Architecture' Competition , Ideas Challenge Competition - מילון שלם של מילים נרדפות לעתיד, חופש והרבה שאר רוח. וגם העבודות של קורי הן כאלה - מגוונות, עתידניות, חופשיות וססגוניות: בניינים עגולים מרחפים בכח גז ההליום, גורדי שחקים המוחזקים בכוחות אלקטרו-מגנטיים, כדורי אנרגיה, יהלומים עשויים מבמבוק, מגדלונים קטנים הדוקרים את העיר כמו היו אקופונקטורה, בניינים אקולוגיים מרחביים, ופתרונות על הגבול שבין ארכיטקטורה ומוצרי פטנט כמו "מיטל"- שיטה לאיסוף מי טל במדינות בסכנת בצורת.

אני עומד מול העבודות ושוכח לרגע את רצפת הבטון שמתחתי ותחושת ריחוף קלה אוחזת בי. גם האנשים שסביבי נדמה לי שאינם ממש נוגעים בקרקע, אלא מלטפים אותה קלות בקצות אצבעותיהם ונעזרים בה רק כדי להתקדם בחלל. אם לא נסתכל למטה גם לא נפחד לאבד את הקרקע ולפרש כנפיים ולעוף. לרחף, פשוט לרחף בחללה של ארכיטקטורה ללא חוקי כבידה.

"זה חומר למחשבה, סטודיו גאוטקטורה, אדריכלות בת קיימא", בהשתתפות אדר' ד"ר יוסי קורי. גלריה 'זהזהזה', מבנה 12 נמל תל אביב, עד ה-28 בפברואר.

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully