וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תגידו קיטש

זהר וידן

14.11.2007 / 15:26

המיקום: תל אביב, הסגנון: רומנטי, הפנטזיה: חו"ל - דירה בקצה של מגדלי אקירוב, בשכנות לאהוד ברק

מהדירה במגדלי אלרוב אפשר לראות את תל אביב כולה פרושה למטה. המראה מרשים במיוחד כשיורד הערב: מגדלי עזריאלי מצד אחד ומתחם הבורסה מצד שני מאירים את הלילה, ויוצרים תמונה של עיר מודרנית גדולה וחיה.

הדירה עצמה רחוקה מסגנון תל אביבי טיפוסי; עיצוב הפנים משדר אווירה של חו"ל. יענקלה צנקר, מעצב הפנים שתכנן את הדירה, מספר שהלקוח ביקש בית מסוגנן, רומנטי והלך עם הפנטזיה שלו עד הסוף. "בעל הבית לא נכנע לטרנדים אופנתיים בעיצוב הבית, למרות שהיה מודע להם" אומר צנקר. "הוא החליט ללכת עם נטיית ליבו, וזה מה שהקסים אותי".

ההיכרות ביניהם התחילה עוד קודם. זה לא הפרויקט הראשון עליו עבדו יחד, והכימיה והשיתוף ביניהם כבר נבנו לפני שהתחילו לעבוד על עיצוב הדירה. הבקשה לעיצוב הרומנטי מתבטא בריהוט מסוגנן - רומנטי, טפטים ווילונות רכים. צנקר מודה שמבחינתו זו הייתה בקשה לא פשוטה, כיוון שבדרך-כלל העיצוב שלו פשוט יותר, והייתה כאן הליכה על חבל דק בין עיצוב פשוט למורכב, ומאמץ שלא להיגרר לקיטש.

כדי להתמודד עם האתגר הזה יצר צנקר הפרדה ברורה בין עיצוב הפנים הרומנטי לבין חלוקת החללים לפונקציות בסיסיות, פשוטות ועדכניות יותר. הלקוח והאדריכל קיבלו לידיהם מעטפת של בית, וחלוקת החללים כולה נעשתה על ידם בצורה ששירתה את כוונת העיצוב. "בתוך המעטפת היומיומית וחלוקת החלל הפשוטה, אך מתוחכמת", מסביר צנקר, "הכנסתי דקורציה. בעצם יצרנו סוג של תפאורה. בדקורציה אין התייחסות לכך שהמיקום הוא ארץ ישראל – תל אביב – שנת 2007. הדירה עומדת בפני עצמה, ויכולה להיות ממוקמת בכל מקום אחר בעולם".

פרח משוגע

למרות שהדקורציה של הדירה עומדת לעצמה ולא בקונטקסט של זמן ומקום, קיים משחק מעניין של פנים וחוץ. הדירה ממוקמת בקומה גבוהה של מגדל דירות מודרני, שקירותיו זכוכית והחוץ, הישראלי כל כך, נכנס בו פנימה מכל פינה כמעט. צנקר טוען, שהנוף החיצוני משרת את הפנים, ויש ביניהם יחסי גומלין, כאשר העוצמה של הנוף, מהקומה הגבוהה, מדגישה את הדרמטיות התיאטרלית של הפנים.

"בסיס הדקורציה מתחיל בריצוף" אומר צנקר. "החלטנו להמר על ריצוף חום כהה". הוא מודה, כי עד שאריחי הריצוף לא הונחו בדירה, עוד ליוו אותו חששות בקשר להחלטה זו, אך התוצאה הצדיקה את ההחלטה הנועזת. כדי לחזק את האווירה הקלאסית הונח פרקט "פישבון" כהה בכל חדרי השינה, אך בגודל אריחי עץ קטן יותר מהרגיל. קירות מסוימים בדירה מצופים בטפטים, וברוב החלונות הותקנו וילונות מ"קריסטין" מבית מרקס בכיכר.

אלמנטים אלו מחזקים את האווירה הרומנטית. הריהוט בסלון ובחדרים עצמם הוזמן מקטלוגים דרך הסוכן יאיר אטיאס מ"אולטימה סטודיו" מקבוצת מרכז הבנייה הישראלי, וחלקם - מחברת הרהיטים הצרפתית "רוש בובאה". שולחן המראות בסלון תוכנן על-ידי המעצבת ליאה זילברג, אשר עזרה וליוותה את כל תהליך בחירת הדקורציה. בשולחן משתקפת המנורה הגדולה, שנקנתה בשוק הפשפשים בטורקיה. על עמוד התמיכה של הבניין, שנמצא בפינת הסלון, תלויה עבודת אמנות של מוטי מזרחי. בבית פזורים פמוטים ופריטי אמנות ודקורציה נוספים, שנאספו במשך השנים על-ידי בעל הבית ממקומות שונים בעולם.

חיפוי הקיר בסלון עוטף את הקיר משני צדדיו. בצד הסלון יש בו שקע לפלזמה ובצדו השני, במסדרון, הוא הופך לארון חשמל גדול עבור החשמל החכם שבבית. במרפסת יש ריהוט גן וגינון בכדים שבהם פרחים עונתיים שנותנים הרבה צבע וריח. פיתוח החוץ תוכנן על-ידי "פרח משוגע". בניגוד לקו הכללי בבית, המטבח הוא מאוד עכשווי. צנקר אומר כי רצה שיהיו פונקציות מודרניות בתוך הקלאסי. מערכת המטבח הוזמנה מחברת "בופי" בעיצוב מודרני של פוליאסטר בצבע שחור מבריק, שמתכתב עם הרצפה הכהה.

מעטפת המטבח תוכננה על-ידי המעצב בגווני חום. "החיבור בין המודרני לקלאסי, בין הישן לחדש, הוא בעיניי מובן מאליו" אומר צנקר. ואכן, בזכות היכולת לחבר בין הדברים, הכול משתלב בצורה הרמונית. הוא משוה זאת למאכל מסורתי ממנו ניתן ליצור מתכון חדש. מעדן שהוא זיכרון של 'טעם של פעם' עם טוויסט עדכני. טפט כהה בקירות המסדרון מלווה לחדרים בבית.

אריחי זכוכית גבריים במיוחד

חדר השינה הראשי מחובר לחדר עבודה ביתי. שני החדרים נראים כמרחב אחד פתוח, ורק כשיש צורך בפרטיות מחיצת הפרדה נסגרת. גם בחדר האמבטיה בחירת החומרים מודרנית יותר.

מקלחון גדול ואריחי זכוכית כחולים וגבריים מאוד. משטח אבן אמטיסט מ'שיש אבסולוטו', שעליו מונח כיור שתכנן האדריכל, ויוצר במיוחד עבור הלקוח מחומר אריחי הריצוף. דלתות חדר המקלחת עשויות מפלטות זכוכית גדולות מ-'א.א. מראות', שניצרב בהן פס דקורטיבי על-ידי לואי בן כאליפא.

כל עבודת הנגרות תוכננה בידי צנקר, ונעשתה על-ידי "אלונים-אמירים". התאורה המרכזית בבית מודרנית, שקועה, מבית קרני תכלת, שחוזקה על-ידי תאורה דקורטיבית, שחלקה נבחר ב"אולטרה" וחלקה הובא משוק הפשפשים באיסטנבול. גם השנדלייר בחדר העבודה הובאה לארץ משוק הפשפשים בטורקיה.
צנקר מדגיש כי הגימור בבית, שבוצע על-ידי איציק כהן - תאום ופיקוח, הוא מוקפד עד הפרטים הקטנים ביותר. "הביצוע של הדברים לא פחות חשוב מתכנון העיצוב עצמו" הוא אומר, "אין עיצוב "מושלם" ללא ביצוע כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully