וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתקפות של מינרל

שרון לאור, טוקיו

1.9.2007 / 10:00

ראיון אישי עם יאסוהירו יאמאשיטה, שתיכנן בטוקיו בית בן 4 קומות בעל מבנה קריסטלי, שחציו קבור באדמה, על מגרש של 44 מ"ר

לא להאמין בית של 88 מ"ר 4 קומות על מגרש של 44 מ"ר בלבד - לא מאמינים, תאמינו, ביפן זה אפשרי. יאסוהירו יאמאשיטה , מייסדו של אטלייה טקוטו, סטודיו לאדריכלות קטן ויוקרתי, המתמחה בבניית בתי מגורים ייחודיים, הוא המתכנן.

בית מגורים בן ארבע קומות בצורת אבן חן או פיסת אורגמי משוכללת. זו יצירתו האחרונה של אטלייה טקוטו Atelier Tekuto, משרד אדריכלים יפני. הבית, בצורת מינרל, שחציו קבור באדמה, הוא בעל מבנה קריסטלי וחלוקה לא שיגרתית של חלל המגורים. חדר השינה הוא במרתף, חלל הכניסה וחדר השירותים בקומת הקרקע ,המטבח וחלל המגורים ממוקמים בקומה הראשונה ובקומה השנייה האמבטיה ועליית הגג. חוקי בניה נוקשים, הענות לרצון הלקוח ומגרש קטנטן הם אלה שהולידו את הצורה המפתיעה של הבית.

בטוקיו הסיטואציה הכללית היא קרעי מגרשים, קטנים ובעייתים, אבל ניראה שאתה מתמודד עם הקשים במיוחד. מהם הנתונים האוביקטיבים של השטח ואיך הם השפיעו על התכנון?

מהשלב הראשוני של העיצוב אני מנסה לנצל באופן מקסימלי את אופי השטח. אני חושב באופן תמידי על מערכת צורות חדשה, במקום לקשור את עצמי לידוע מראש. מערכת צורות המשרתת צרכים רציונליים, וכוללת בתוכה את הסטרוקטורה, החוקים של המקום והסביבה. המגרש ממוקם בשינגו'קו, המרכז המערבי של טוקיו. שטח פינתי קטן במפגש חד בין שני רחובות, אשר באופן טבעי יוצר חלל מוגבל. גודלו כ 44 מ"ר. המבנה הפוליגוני (רב צלעות) נוצר כי הנפח הכללי נדרש להיקטם ממספר כיוונים. שתי החזיתות, הפונות לרחוב, נדרשו לקבל שיפוע, כדי לעמוד בחוקי הבנייה, וכן החזית השלישית , הפונה לצפון, כדי למנוע הצטברות מי גשמים.

הבתים שאתה מתכנן הם מיוחדים, לא סטנדרטים או אנונימיים, כאילו מחויטים על פי מידות. מה היו דרישות הלקוח שהשפיעו על המבנה?

את הלקוח אני מנסה לפגוש בכל הרבדים והמשמעויות. במקרה זה ללקוח היו שלוש דרישות עיקריות: הראשונה היתה להגיע לגודל המקסימלי שהשטח יכול לאפשר, השנייה, חניה מקורה למכונית והשלישית, בית משעשע, מעורר חיוך. הקומה הראשונה נקטמה באופן מינימלי, כדי לאפשר את החניה המקורה. בעקבות הבחירה למקם את החניה במקום זה התהוה חלל נוסף, מעין פלאזה קטנה, הפתוחה לרחובות. אחד הערכים, המנחים את עבודתי, הוא היחסים בין המבנה לסביבה. התחושה החופשית, שהמבנה משרה, יכולה לעורר בעתיד שינוי במראה הרחוב ובתפיסה, שבית, בנוסף להיותו בית מגורים למשפחה, יכול גם לשרת את העוברים והשבים, ולהעשיר את החוויה ברחוב ובסביבת המגורים.

ברור שהחלוקה של חלל הפנים היא לא שיגרתית. מה הקשר בינה לבין הצורה החיצונית של הבית?

הצורה הסופית של הבית התגבשה על ידי כיוון עדין ובדיקה פרטנית וחוזרת בין מראה הבית מבחוץ כמסה שלמה, לבין החלוקה הפנימית והצרכים של כל פונקציה. אלה מהם שבחרנו לחשוף החוצה ניקטמו בחזית, אלה שביקשו אור ואינטימיות נקטמו בחלק העליון של המצולע. הבית כולו בנוי מבטון. בבחירה לוותר על גודלה המלא של קומת הקרקע נוצר מעין "פילוטי", חלל המגורים עלה לקומה הראשונה, וקומת הקרקע נשארה פתוחה בחלקה ופונקציונלית, ובה חלל כניסה וחדר שירותים. על פי חוקי הבנייה של המקום יכולנו להוסיף רק עוד קומה אחת למעלה, אותה בחרנו להקדיש לאחד מהחלומות של בעלי הבית - עליית גג המיועדת לתחביבים והירגעות, ולכן חדר השינה ירד למרתף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

השם "השתקפות של מינרל" מסגיר מטען, שהוא מעבר לנתונים ולדרישות; מהו הרעיון קונספטואלי שיצר את הצורה השלמה והדומיננטית?

כאשר אבן עוברת תהליך של עיבוד היא הופכת ליקרה יותר. "מינרל" ו"השתקפות" הן מילות מפתח, שעוזרות להטעין מציאות מוגבלת בערכים חיוביים. מינרל הוא בעל ערך אבסטרקטי. זהו אובייקט חסר צורה, המשתנה בהתאם לאור החודר דרכו בדרך מסויימת ומזוית מסוימת, ומשתנה משקוף לשקוף למחצה ועד אטום. השתקפות היא מילת מפתח, שבה אני משתמש לאחרונה. בית זה הוא חלק מסידרה של בתים, שהשתקפות היא הנושא המאחד ביניהם. השתקפות קשורה לתפיסה ויזואלית של חלל. מראה הוא הגורם החשוב ביותר לתחושה של חלל, למרחב ולעושר החווייתי. כאשר המבנה הוא מצולע תלת מימדי, המורכב משלושה סוגים של פאות - שקוף, שקוף למחצה ואטום בתוך החלל הפנימי, ההשתקפות הוויזואלית גדלה. כאשר אדם זז בתוך החלל או כאשר אור חודר בזוית מסוימת, הנוכחות של הצלע משתנה והתחושה הכללית היא, שהחלל רחב ומגוון יותר מכפי שהינו במציאות. החלל הפוליגוני הוא אבסטרקטי, אך מכיל בתוכו פונקציות שימושיות כמו מטבח, שולחן, רצפה ושירותים. את אלה השתדלנו ליצור כאובייקטים פשוטים וחסרי צורה.

נראה שהאדריכלות שלך היא סופר-מודרנית. האם היא קשורה או מושפעת מהאדריכלות היפנית המסורתית?

הצורות שאני יוצר נראות כלא רלוונטיות לרוח המסורתית, אך מבוססות על אותו הקונספט. אני מנסה להפוך את ההיתרונות של האדרכלות היפנית המסורתית לרעיונות אבסטרקטים. אחד המאפיינים הבולטים ביותר באדריכלות המסורתית הוא חדר טאטאמי - חלל רב שימושי (טאטמי - מחצלת יפנית המשמשת כמצע, עליו פורשים את הפוטון בלילה ומגלגלים חזרה ביום. מסורת זו מאפשרת יותר משימוש אחד בחדר. מידת החדר נמדדת על פי מספר הטאטמי שהחדר מכיל). גם אני בוחר לא לעצב סיטואציות, אלא, ליצור חללים רב שימושים וחופשיים מאיפיון.

מהם הערכים המנחים אותך בתיכנון?

אני תמיד חולם על יצירת מערכת חדשה, אשר כוללת בתוכה את הסטרוקטורה, החוקים של המקום והסביבה. כיום, העולם מתמודד עם בעיות אקולוגיות רבות, ואנחנו מחפשים להן תשובות על ידי אדריכלות. מטרתנו היא ליצור בניין, שמכבד את המקורות של הסביבה הקיימת ואוצרותיה ולבנות בדרך חדשה, שבה כל האספקטים, כמו מגוון החומרים, הקונסטרוקציה והשימוש בבניין הם חלק ממערכת אקולוגית אחת.

נראה שאתה ארכיטקט אמיץ, שבכל בית שתכננת בחרת ללכת לכיוון הקיצוני ביותר שהחומרים, הצורות והטכנולוגיה יכלו לאפשר...

כל פרויקט הוא דיאלוג בין הארכיטקט ללקוח. במקרה שלי האמיץ יותר מבין השניים הוא הלקוח, הבוחר בי להיות זה שיתכנן לו את הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully