וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כורכר, טיח ונחושת

תמי פרת

17.7.2007 / 12:32

מתחם מגורים המורכב משלוש יחידות רבועות, בעלות גג מקומר, המקיפות חצר פנימית. בית מזמין בהוד השרון

הבית בהוד השרון, שעיצב האדריכל עודד פפרמן, נבנה בפרק זמן קצר יחסית - כשנה - על מגרש של שני דונמים, ומתגוררת בו משפחה של חמש נפשות. למעשה, זהו מתחם מגורים המורכב משלוש יחידות רבועות, בעלות גג מקומר, המקיפות חצר פנימית, שממנה אפשר להגיע לבריכת השחייה ולמדשאה שסביבה, שבה רחבות מרוצפות ופרגולות מצלות.

המבנה: יחידות המגורים פרושות לאורך ציר תנועה החוצה את המגרש באלכסון, כך שצדו הצר של המגרש, הפונה לרחוב, אינו מסגיר הרבה מן המגוון שבפנים. בזכות הפרישה האלכסונית, המבט הנשקף מרוב חלקי הבית אינו פונה לבתים השכנים, אלא אל השטחים הפתוחים של המגרש עצמו.

פרגולה בצורת גל, עשויה אלומיניום, שמקרה את הרמפה המובילה לכניסה, היא רק תחילתו של הציר המרכזי החוצה את הבית. הגל הזה נמשך בעקביות, גם בתוך הבית וגם מחוצה לו, כשהוא משנה צבע וחומר, אך שומר על זרימה ותנועה המחברת בין חלקי הבית.

מבט אחד בכניסה לבית מגלה את כל חלקיו , מזמין להיכנס פנימה, וגם לצאת החוצה, לפאטיו שבלב הבית, שכל הקירות הפונים אליו הם קירות זכוכית. אפשר לומר שהחוץ כלוא בתוך הפנים - כשיושבים בחוץ, אפשר להרגיש "בבית", וכשיושבים בבית פנימה, לא מנותקים כלל מהחוץ. הצמחייה, לכן, היא חלק בלתי נפרד מהעיצוב והתכנון של המתחם כולו. הדבר בא לידי ביטוי גם בחלל המגורים, למשל, שבקירותיו נפתחו חלונות מאורכים, בצורת T, שמכל אחד מהם נשקף עץ זית.

חדר המגורים הוא היחידה הראשונה, הנגלית משמאל לכניסה, במפלס נמוך מעט ממנה. בהמשך, מימין, במישור הכניסה, הקובייה השנייה, המשמשת למטבח ולפינת האוכל. מתחתם מצויה קומת המרתף ובה חנייה וחדר משחקים. הקובייה האחרונה, ששתי קומותיה מעל לפני הקרקע, היא של חדרי השינה, המשקיפים כולם אל הבריכה.

קווים ישרים במעקות ובשבכות המתכת

היחידה הבסיסית, הקובייה, חוזרת על עצמה בשלוש גרסאות ויוצרת חללים שונים באופיים - גבוהים ונמוכים, סגורים ופתוחים - אך מחוברים זה לזה בהרמוניה.

חומרים וגוונים: גימור הבית מבחוץ מתאפיין בצבעים חמים העשויים מחומרים טבעיים - אבן כורכר, טיח צבעוני ונחושת.

הסגנון: עיצוב נקי, בקווים ישרים, מופיע במעקות ובשבכות המתכת, בעיקר באזור הכניסה. עמודי השיש הרבועים והחלוקות המרובות של הזיגוג הם עוד רכיב ישר-זוויות המעורר תחושה של מודרניזם ומינימליזם. כל אלה מנוגדים לצורת הגל הדומיננטית במתחם, לקיר הקשתי שבמרכז המטבח ולקו המעוגל של המדרגות היורדות לפאטיו ולבריכה - אלה מרמזים על השפעה ים תיכונית, חמה ורכה.

התאורה: חלונות, פתחים וקירות זכוכית מחדירים אור לכל יחידה בצורות שונות ומגוונות, ומשחקי האור והצל משתנים במשך היום ועונות השנה. גם בלילה זוכה הבית לתאורה ייחודית, המשנה את דמותו כליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully