וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חם וקור

זהר וידן

9.6.2007 / 11:00

לולו וטורשטן הגיעו מסקנדינביה היישר לטיילת השמשית של תל אביב. מרפסת לים היתה "מאסט" וגם על הקמין קשה היה לוותר

הדירה של לולו ובעלה טורשטן, יהודים שעלו לארץ משבדיה, נמצאת באחד המגדלים שבטיילת תל אביב. המרפסת הגדולה פונה לים, ונוף מרהיב ניבט אליהם יומיום מהמטבח, מהסלון, וכמובן, מהמרפסת. לאחר שיצאו לפנסיה ארזו לולו וטורשטן את ביתם הגדול בשטוקהולם, ובאו לתל אביב במטרה ברורה לגור במקום בו יוכלו לראות את הים.

רכישת הדירה בשלב התכנון אפשרה לאדריכלית, צילה זק, לתכנן לזוג את חלוקת החללים בדיוק לפי צרכיהם וטעמם, כולל קביעת הקמין בקיר המעטפת. החיבור בין זק לזוג העולים משבדיה היה אופטימלי. צילה זק, שגרה 10 שנים בשבדיה, דיברה עם הזוג בשפתו, וגם השכילה להבין וליישם את השילוב הנכון בין תרבות הדיור הסקנדינבית לצרכים המקומיים. התוצאה היא סגנון מינימליסטי ורהיטים סקנדינבים לצד אבן מקומית ונוף הים.

הנגרות בבית, כולל הארונות והדלתות, בנויה במישור הקיר, עם פרט ניתוק מעודן, המחייב הקפדה יתרה בשלבי התכנון והביצוע. הפאנלים הם עבודת נגרות בצבע תואם לקיר, נראים כחלק ממנו, ועם זאת מבליטים את המפגש בין מישורי רצפת האבן לקירות, ויוצרים תחושת קלילות. התקרה מונמכת ומבריקה קמעה, כך שההשתקפות מעניקה תחושת גובה מסוימת. הדלתות רחבות יותר מהסטנדרט, וכל אחת מהן מותאמת לפונקציה שהיא אמורה למלא.

ידיות הדלתות נכנסות בפתיחת הדלת לנישה מותאמת במשקוף, כדי לאפשר פתיחה מלאה של הדלת. דלתות המטבח הן דלתות הזזה, שנכנסות לתוך הקיר כדי לא לתפוס מקום. זק יצרה בהם שקעים עגולים, המשמשים כידית מינימליסטית, שיוצרת מעין מרקם ייחודי לדלת, וגם מגנה על הידיים מפני פגיעה כשהדלת נכנסת במלואה לתוך הכיס בקיר.

פיליפ סטארק ותלמיד של פיקאסו

הדיירים העדיפו, שהחדרים הפנימיים, המיועדים לשינה ועבודה, לא יהיו גדולים מאוד, כדי ליצור מרחב גדול לאירוח. פינת אוכל גדולה משתלבת עם סלון רחב, שבו מספר פינות ישיבה ויציאה גדולה למרפסת. זק אומרת, שהשבדים נוטים ליצור רקע סביבתי בעל גוונים מונוכרומיים, כאשר הריהוט והאמנות הם הנותנים את הצבע. פנים הבית משקף גישה זו, אך בניגוד לו המרפסת צבועה בגווני אדמה חמים, ומוסיפה אווירה ים תיכונית גם לתוך הדירה.

בפינת הישיבה בסלון משולבות ספות מסקנדינביה עם ריהוט של מעצבים ישראלים. הספרייה הגדולה לצד הקמין בכניסה לסלון שקועה בקיר, ומעניקה תחושת זרימה והרמוניה לחדר הגדול. לצד רהיטים מודרניים וחדשניים אפשר למצוא חפצים עתיקים, שהביאו הדיירים משבדיה, שם היו בשימוש בבית הוריהם, ויוצרים שילוב בין ישן וחדש, כמו שידה עתיקה המוצבת בכניסה וכיסאות עץ ישנים סביב שולחן האוכל של פיליפ סטארק.

הדיירים, שוחרי אמנות, מחזיקים פריטים של מעצבים ואמנים ידועים כמו חנוכייה, שהוכנה במיוחד עבורם על ידי מאץ אסקילס, מעצב בכסף מהמפורסמים בשבדיה, ותמונה גדולה של אמיל פילה, תלמידו של פיקאסו. זק מעודדת שילוב של פריטים אישיים וחמים, המונעים היווצרות של אווירה מנוכרת וקרה. "אחרי הכל, אנשים לא רוצים להרגיש שהם גרים בבית של האדריכל".

קירות המרפסת, הפונה לים, צבועים בטיח פיגמנטי בגוון חם בשילוב עם צמחיה מקומית, שמשלימה את התחושה הים תיכונית. מדרגות בנויות באחד הקירות ומשמשות כמעמדים לעציצים מטפסים ולפרגולת עץ אגס. עץ זית ושיח היביסקוס מוצבים בכדי חרס גדולים. צבעוניות הקירות והצומח משלימה את נוף הים הכחול. המטבח מקשר בין אגף הסלון לאגף חדרי השינה. משטח העבודה בו עשוי אבן לבה, שבעיבוד בחום גבוה מקבלת גלזורה קראמית בעלת מירקם ייחודי של סדקים נימיים שמעניקים לחומר החזק מראה רך יותר. האבן שומרת על ניקיון, ואפשר להניח עליה כלים חמים. המטבח עצמו הוזמן מ"בולטהאופ". בפינת החדר יש פינת אוכל קטנה יומיומית שסביב היושבים בה, נפרשת הטיילת כולה וחוף הים.

ספרייה בזווית של 4 מעלות

עבודת העיצוב בסקנדינביה מתבטאת לרוב בניואנסים. שם למדה זק ליצור אפקטים בעלי דקויות, שהמשתמש אולי לא מודע אליהם באופן מיידי, אך הוא מרגיש אותם ומושפע מהם.

דוגמה לכך הם קירות הדירה. הקירות הפנימיים נצבעו במברשת בצבע דליל מאוד, שחייב שכבות רבות, ויצר בסופו של דבר טקסטורה של משי. לעומתם, הקירות ההיקפיים נצבעו בטיח פיגמנטי בגוון אפרפר, שנותן תחושה כבדה יותר מזו של הפנימיים.

הקיר עם הקמין והספרייה מקבל זווית של 4 מעלות, כמעט בלתי מורגשת, אך יוצרת תיחום של חלל הסלון, ומפנה את התמונה התלויה לעבר העומד בכניסה. התאורה בבית היא שילוב בין תאורה נסתרת, המפיקה אפקטים שונים של תאורת חלל ובין גופי תאורה דקורטיביים, שנבחרו בקפידה, כמו נברשת באוהאוס גדולה בסלון. גופי התאורה השקועים בתוך נישות, יוצרים תאורה לא ישירה, שמגדילה את תחושת החלל. במסדרון הדירה ספרייה נוספת.

זק אומרת, שהרבה אנשים לא אוהבים מסדרונות והדבר נובע מדימוי שלילי ומניסיון לא טוב. "מסדרון צריך לדעת לעשות נכון", היא טוענת, "לפעמים המסדרון צר ללא תוכן, ומשמש רק כמעבר מחדר לחדר, וזה באמת לא יפה. אך אם המסדרון רחב, עם תאורה מעניינת ונישות שמשרתות את בני הבית, הוא הופך למקום נעים שנותן לבית תחושת גודל ומרחב". ואכן, במסדרון יש הקפדה מלאה על כל הפרטים.

הרצפה חופתה באריחי אבן גדולים שמידותיהם הותאמו במדויק לשטח הרצפה. השידה והספרייה שקועות במישור הקיר, ויוצרות איתו קו אחד.

עיצוב הדירה משלב לא רק בין מוטיבים סקנדינביים וים תיכוניים, אלא גם בין שני בני הזוג. היא מינימליסטית ומודרניסטית, הוא מעדיף עץ וריהוט כבד ועתיק. זק שילבה בין שני העולמות: הסלון מודרני ומינימליסטי, ומשולבים בו גם ספריית עץ דובדבן, שידה מבית סבתא וריהוט עץ קלאסי משנות ה-50 בעיצובו של יוזף פרנק מ"סבנסק טן". בספרייה ובחדר השינה מחופה הרצפה בפרקט עץ אלון בגימור שמן. מחדרים אלה יש יציאה למרפסת אחורית, קטנה יותר, ממנה אפשר לראות את כל גגות העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully