וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא סתם עובש

ורד כדורי

19.5.2007 / 9:26

מחקרים הוכיחו שצמחייה משפיעה באופן ישיר על עליית רמת הערנות ומביאה רגיעה לנפש. סיבה מצוינת להפוך את הבטון לירוק

"נלבישך שמלת בטון ומלט", שרנו לכבוד ארץ ישראל לפני שנים רבות, אבל בימינו מקובלת התפיסה, שגינות ושטחים ירוקים מתקיימים כמענה למרקם האורבני. השטחים הירוקים מנוצלים בעיקר בקווי התפר בין בניינים או בשטחים "ריקים" בעיר. אותן "ריאות ירוקות" נותנות מענה לצורך הבסיסי שלנו כבני אנוש להרגיש את הטבע קרוב לבית.

בשנים האחרונות, בעקבות המהפכה האקולוגית, עליית המודעות לאיכות הסביבה בעולם וההתפתחות המהירה של העיר, נערכו מחקרים רבים, שבדקו את השפעת השטחים הירוקים על איכות החיים של התושבים, באזורים המיושבים, הן בסביבת העבודה שלהם והן בסביבת המגורים שלהם. המחקרים הוכיחו, שאיכות החיים של אנשים החיים בסביבה ירוקה עולה משמעותית, שהצמחייה משפיעה באופן ישיר על עליית רמת הערנות והתפוקה היומית של בני האדם, ומביאה רגיעה לנפש.

בעקבות מחקרים אלה הפך השימוש בצמחיה בשטחים מיושבים לאלמנט עיצובי בקרב אדריכלים ומעצבי הפנים בכל העולם. בתחילה הייתה ההתייחסות לירוק כאל תמונה, הנכנסת לתוך המבנה, ומשמשת קשר ישיר בין החוץ לפנים, מבלי לקחת בחשבון את האדם הבודד, שעובר ברחובות, וחשוף לעשן, פיח, בטון וזכוכית בלבד, אלא אם כן פנה במיוחד לאזורים הירוקים המועטים שבעיר. אך עד מהרה הורחב השימוש בירוק מעבר לשטחים הציבוריים של העיר, והפך לחלק ממעטפת של הבניין, תוך שילובו בתוך המבנה.

דרך עיצובית זו מעניקה ערך מוסף לחזות העיר. השימוש בחזיתות הירוקות, מעבר לערכו האקולוגי, מעניק מעטפת מעניינת ועושר צבעוני לבטון האפור, הופך את הבניין לחלק מאדריכלות הנוף, וממתן את משקל השטח הבנוי. העושר ורב גוניות הצמחייה מקנים לבניין חזות דינאמית ומשתנה בהתאם לתאורה השונה בשעות היום ולעונות השנה. בכל העולם מתחזקת, כיום, המגמה להפוך גגות לשטחים ירוקים, להנאתם של דיירי הבניין ושל העוברים ושבים.

הפיכת גג הבטון לירוק מעניק למבנה תפקיד כפול: הצופה והנצפה: הצופה מלמעלה הנהנה מנוף ירוק והנצפה שנהנה מהגינה עצמה, כך הופך הגג הקונבנציונלי לדו שימושי ונותן מענה אסטטי סביבתי.

"קופסה ירוקה" (פטיו) היא אחת מאופנות העיצוב בקרב אדריכלים ומעצבי הפנים. הפטיו המודרני מאופיין במינימליות מעודנת, ויוצר רקע דמוי תמונה לפנים הבית. הוא הופך להיות לחלק חשוב מאוד במערך הפרוגרמטי של הבית. באמצעותו נוצר חלל נוסף, שנותן איזון למערך הכוחות העיצוביים, והחלונות ופתחי הבית מקבלים משמעות אחרת מזו המקובלת בדרך כלל.

את "החדרים הירוקים" ניתן לראות כ"נופים" מלאכותיים בחדרי אמבטיות, בחדרי השינה, בחדרי האירוח או כאלמנטים בודדים, העומדים בפני עצמם.

חזיתות המבנה של משרד האדריכלים VehoevenCS, למשל, מורכבות ממספר קונסטרוקציות, האחת עשויה פלה ומחוברת לגג, שכבת בידוד מפרידה בין בסיס הפלדה למבנה המתכת עליו נשתלו הצמחים, כל אחד בכלי שלו, כשכולם מחוברים למערכת השקיה חשמלית.

במבנה שתכנן Patric Biank ממשרד מתכנני הנוף OKRA landscape נשתלו 50 סוגי צמחים שהותאמו לכיווי אור, צל, רוחות וגשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully