וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריכת השתקפויות

עינת קרליבך

18.4.2007 / 12:09

הגן המרגיע הזה ממוקם, למרבה הפלא, בשכונה חדשה בצפון תל אביב ולא בצפון הארץ. הבית של עדי ורונן

כשנכנסים לדירתם של עדי ורונן בשכונה חדשה בצפון תל אביב, נשאר הרחוב מאחור. הניתוק מתחיל בתחושת הרוגע שמשרה חלל המגורים הלבן כמעט כולו, ומתחדד כשהמבט נמשך אל בריכה ירקרקה הנשקפת מהגן.

הבריכה במיקומה המפתיע, היא למעשה הסיומת החיצונית של הקיר התוחם את חלל המגורים. בחלקו הפנימי של הקיר מורכב מזנון נקי קווים עשוי עץ, המכונה "זוברנו צורני". הכיוון האופקי של סיבי העץ מושך את המבט לעבר הגן (נגרות: ארז קדם). אחת המטרות העיקריות, לדברי האדריכל עופר סגס, היתה להפוך את הגן לשלוחה של הבית. לכן נעשתה ההפרדה ביניהם באמצעות קיר זכוכית, שאין בו חלוקות לבד מאלה של דלת ההזזה.

האזור החיצוני, הגובל בחלל המגורים, מחופה רצפת עץ ('דק') בגווני אדמה, ובו פינת אוכל, שבמרכזה שולחן מוארך, הפונה לעבר הגן. מעברו השני של חלל המגורים נמצא המטבח, שמופרד על ידי בר, שהוא פינת האוכל של בני הבית. הבר ומשטחי המטבח היוצאים ממנו עשויים קוריאן לבן.

על הרקע הלבן בולט במיוחד ה"צוקל" (פנל תחתון) הכסוף, התוחם את המטבח לכדי יחידה אחת שלמה. הריצוף האפרפר הוא בעצם הפרט היחיד, מלבד המזנון, המייחד את חלל המגורים, שאינו על טהרת הלבן. אחידותו בכל הבית, לרבות בחללי הרחצה, מכניסה מינון מבוקר של גוונים חמים (קצת אפור מלוכלך).

חלוקת הדירה באופן שממקד את רוב הפעילות בחלל המגורים, הפונה אל הגן הגדול, יוצרת את האשליה שחדרי השינה והרחצה נמצאים דווקא בעורף המבנה, ומעניקה תחושת פרטיות, החשובה כל כך בבית שממוקם ממש על סף הרחוב. תחושת הפרטיות והאינטימיות מושגת גם בעזרת פתרון מעניין בחדר השינה: סגס יצר חצר פנימית קטנה, אותה הטמיע בתוך אדן החלון, ובה בריכת השתקפויות.

הבריכה תחומה מאחור בלבני זכוכית, המהווים חיץ מן הרחוב, אך מאפשרים מעבר אור מלא. וכך, בשעות שונות של היום ובהתאם לרמות התאורה מבחוץ ומבפנים, ממלאים את החלל צורות וצבעים המוסיפים לו עניין רב.

על פי בקשתה של עדי, שולב חדר הרחצה של ההורים בתוך חדר השינה, באמצעות חיבור בין פונקציית שולחן האיפור לכיור הרחצה. רק המקלחת עצמה הופרדה באמצעות דלת זכוכית חלבית. סגס ויתר על אריחי קרמיקה, כדי להשיג מראה נקי ונייטרלי בחדר השינה ובחדר הרחצה של הילדים.

הקירות חופו בטיח אפוקסי, המספק גם את האיטום הנדרש. הבחירה באסלה מרובעת, הנראית כספסל, מטשטשת אף היא את הפונקציה ה"רטובה" של החלל. בחדר הילדים, שהוא כרגע חדרו של אור, תוכנן ספסל היקפי נמוך, שמתחתיו יחידות אחסון מודולריות, אותן גורר אור על תחולתן לפינות המשחק המאולתרות שלו. מיטת הילדים, הנמוכה, מכילה גם מיטה נשלפת לאירוח החברים.

בשעות הערב נוצר דיאלוג ער במיוחד בין הפנים לחוץ (תאורת פנים: "אולטרה", "קרני תכלת"). מכיוון שהגן חשוף יחסית, הוחלט שלא לשטוף אותו באור, אלא להאיר נקודתית את העצים המקיפים אותו (ביניהם עץ תפוז, ברוש ננסיים וזית מסורג בן כחמש מאות שנה) ואת האזור המקורה הסמוך לחלל המגורים. על ידי הארת תחתית הגג, שהוא בעצם בסיסה של הקומה שמעל, הוגדרה פינת ישיבה מרכזית ואינטימית גם יחד.

עדי רצתה 'בית לבן' בעוד רונן התקשה לוותר על צבעים עזים. תכתיבי הדירה הכריעו את הוויכוח, וסגס קבע את נקודות הצבע במקומות ה"הכרחיים", כמו בתחימת אזור המגורים על ידי המזנון הדומיננטי ובבחירת ריצוף בגוון חמים, והשתדל ליצור עבור דייריו 'בית מאוזן' באמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully