וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולי ושות'

הדס אהרן

6.4.2007 / 9:30

איך מגיעים החיידקים מהאסלה למברשת השיניים והאם קיים סיכוי כלשהו לשמור על סביבת השירותים נקייה. מנקים לפסח - חג שני

קודש הקודשים של הפוביה מחיידקים מרוכז בשירותים, בעצם באסלה, אם נדייק. האם זה מוצדק? בדרך כלל לא, לפעמים כן.

בשירותים יש חיידקים תמיד, ותמיד יהיו בהם חיידקים. כאלה שמקורם במים (אפילו במים הנקיים ביותר יש חיידקים) וכאלה שמקורם בנו, בני האדם, ובמה שאנחנו עושים בשירותים. במקומות לחים קל למיקרואורגניזמים לשרוד. חיידקים ראשונים נצמדים למשטח האסלה ומכינים את השטח עבור חיידקים נוספים, ממשפחות שונות שמתיישבים בעקבותיהם, מפרישים חומר אורגני צמיגי שמייצב אותם ויחד יוצרים מבנה שנקרא ביופילם. כחלק ממבנה הביופילם חיידקים הופכים עמידים יותר להדחת מים באסלה וגם לחומרי חיטוי. מחקרים הראו שישנם חיידקים רבים שיכולים להתרבות במי האסלה ובהם זנים של קולי, פסאודומונס וקלבסיילה.

כשאנחנו מורידים את המים, טיפות מיקרוסקופיות המכילות מיקרואורגניזמים עולות מתוך האסלה. הן יכולות להמשיך לרחף במשך שעות אחדות עם זרמי האוויר ולנחות על המשטחים בחדר השירותים, המגבות, הכיור, ואפילו רחמנא לצלן – מברשת השיניים. אבל לפני שנתפסים לבהלה חשוב לדעת שביומיום אין הרבה מיקרובים גורמי מחלה בשירותים, כך שמצבנו טוב. בנוסף על כך רובנו מקפידים לנקות את השירותים בצורה סבירה, כך שבדרך כלל ריכוז החיידקים והווירוסים בהם לא גבוה כמו במקומות אחרים בבית.

אבל, וכמובן שיש אבל, השירותים הם גם גורם יעיל למדי להעברת מחלות. אם מישהו מבני הבית לוקה בזיהום מעיים, החיידקים או הווירוסים גורמי המחלה, נשארים בשירותים וחלקם יכולים לשרוד שם זמן ממושך ולעבור הלאה למשתמשי השירותים הבאים. זנים של סלמונלה, למשל, ניתן למצוא מתחת למושב האסלה בשירותים עד ארבעה שבועות אחרי ההדבקה הראשונית. העברת גורם המחלה יכולה להתרחש דרך מושב האסלה או דרך הידיים, משום שכאמור, חיידקים מהאסלה יכולים למצוא את דרכם למקומות שונים בשירותים ומשם לידיים שלנו. מהיד לפה הדרך קצרה.

אז מה עושים?

הרגלי היגיינה בריאים יסייעו בבלימת ההדבקה. הקפידו להשתמש בחומרי חיטוי בשירותים, ולשפשף את האסלה עם מברשת השירותים, שיכולה לעזור בפירוק פיזי של מבנה הביופילם, כך שיתאפשר לחומרי החיטוי להגיע אל החיידקים שמרכיבים אותו. חשוב לנקות לעיתים קרובות את כל חדר השירותים ולא רק את האסלה. יש חוקרים שממליצים להוריד את המים כשמכסה האסלה סגור, כדי שהחיידקים לא יתפזרו באוויר. אם לא עושים את זה, המינימום שאפשר לעשות, הוא לפחות לשמור את מברשת השיניים במקום מוגן, וכמובן לשטוף ידיים עם סבון. מומלץ גם לייבש את הידיים היטב לאחר השטיפה, זה מפחית עוד יותר את כמות החיידקים והווירוסים שניקח איתנו הלאה.

אגב, פרט סטטיסטי קטן בנוגע לשירותים ציבוריים. ממחקרים עולה שהאסלה ומושב האסלה הם האזורים עם כמות החיידקים הקטנה ביותר בשירותים הציבוריים, בעוד שהרצפה היא המזוהמת ביותר. עוד מיתוס יורד לביוב.

הדס אהרן בעלת תואר MSC במיקרוביולוגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully