וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו חליפה בהזמנה

ימית שחף

6.6.2007 / 12:03

בית שתוכנן להווה ולטווח הרחוק, תוך התחשבות בשינויי הגוף, הנפש והסביבה של דייריו

סוף סוף מחליטים שהגיע הזמן לבנות את בית החלומות. אחרי שחולפת תקופת התכנון והבנייה רווית הלחצים, ומגיעים לתוצאה הסופית, מגלים לא פעם, שלמרות הלבטים והחיפוש אחר המושלם, אפשר היה לשנות אי אילו דברים. לא זה המקרה של הבית הזה. דינמיקה נדירה שנוצרה בין האדריכלים והלקוחות, שידעו להגדיר במדויק את צרכיהם, הביאה לכך שלמרות הדרישות המיוחדות הצליחו האדריכלים בכישרון רב להפוך חלום לא פשוט לבית נפלא, מעוצב באלגנטיות מינימליסטית, ועם זאת פונקציונלי להפליא.

הבית תוכנן לבני זוג בגיל השלישי ואילך, מתוך חשיבה שבעתיד תפקודי הגוף ישתנו, ובהתאם לכך הצרכים. לפיכך, ההתייחסות לנוחות קיבלה עדיפות ראשונה: כל צרכיהם השוטפים של בני הזוג מרוכזים בקומת הקרקע ללא הפרשי מפלסים, עם זאת ישנה סמיכות וויזואלית בין כל חללי הבית, למרות שהם גדולים ומרווחים, וזאת בזכות תכנון נכון של קשר עין ביניהם.

רוחב הפתחים והמעברים בבית תוכננו כך שיהיה קל לנוע בבית, גם אם יהיה צורך להשתמש בכסא גלגלים, הליכון או כל אמצעי עזר אחר. המחשבה על נוחיות לא הצטמצמה לצרכי בני הזוג, שכן לבית תפקיד כפול: בראש וראשונה, יתמלאו בו צורכי הזוג במהלך החיים השגרתיים ובמקביל, ימולאו בו הצרכים השונים של הילדים והנכדים, שהוא להם כמו בית שני.

האתגר היה ליצור מקום, שישרה אוירה חמה ואינטימית לבני הזוג שחיים בו, ובו בזמן גם יעניק לנכדים, בעת ביקורם, מקום שמח ושוקק חיים עם מרחבים להשתולל בהם. הפתרון: קומת המגורים של בני הזוג, שלצדה חלל הסלון והמטבח, מתפקדת כיחידה נפרדת לחלוטין משאר החללים בבית, המשמשים את המשפחה בזמן ביקור. כך, גם כאשר בני הזוג נמצאים לבד בבית, אין בו תחושה של ריקנות וחללים מיותרים, אלא אינטימיות נעימה.

ניקיון גיאומטרי ופשטות

לאחר מעשה נראים הפתרונות מובנים מאליהם, אבל כדי להפוך את החלום למציאות ארכיטקטונית, נדרש ידע נרחב ומחקר מעמיק לפני תחילת התכנון. זוהי דרך עבודתם של האדריכלים, לילך לב ואילן גרגיר, הדוגלים בפונקציונליזם, ניקיון גיאומטרי ופשטות, ומעל הכול - התאמה לצרכי הלקוח.

בשיחות לא רשמיות עם לקוחותיהם, הם מגיעים לרמת אינטימיות כזאת, בה הם יכולים להבין את צרכיהם לפרטים ולקבל את מלוא האינפורמציה שנדרשת כדי להגשים את הפנטזיות שלהם. ההצלבה של הפרוגראמה הרגישה עם נתוני הטופוגרפיה, כיווני אויר, ההצללה וכדומה, יוצרים את החוויה הטוטאלית.

למגרש מבנה ארוך וצר, והאדריכלים נקטו בגישה, שתעצים את פרופורציות המגרש, כאשר קבעו את מערך היחסים בין מסה לפיתוח. הם תכננו מבנה אורכי וצר בחלקו, ובחלקו ורטיקאלי ומורחק מהרחוב, תוך התחשבות בחזית ובגובה המבנים שלצידו. באופן כזה, כבר מהרחוב נפערת פרספקטיבה רחבה, שמאפשרת מבט עד לקצה המגרש.

דלת הכניסה מתגלה בחיבור בין שני חלקי המבנה בקצהו של שביל, היוצר מבט מתמשך ורחוק לעבר החצר האחורית. מחיצה, שמרמזת על ההמשך, היא הדבר הראשון שנראה כשנכנסים. לאחר מספר צעדים נגלה החלל הגדול, עטוף במרחב החיצוני הפתוח, שתוכנן כחלק בלתי נפרד מהבית, ונצפה מכל זווית.

סכימה אורכית

המוטיב של קו המבט האין סופי חוזר בכל אחד מחדרי הבית, ומשתלב עם כל האלמנטים שבו, החל בתפישה האדריכלית וכלה בעיצוב הפנים והריהוט, כמו, למשל, במראות ובשולחנות, שגם להם ישנה סכימה אורכית. הכניסה לבית ממוקמת בפרק, שבו חלל האירוח שבקומה השנייה מתחבר לחלל הפרטי של הזוג, מה שמעצים את אלמנט ההפרדה.

חדר המגורים, שמהווה את מרכז הבידור בבית, צמוד לחדר השינה, ומקיים סיטואציה של ביחד ולחוד, למקרים שבני הזוג רוצים להרגיש את הקרבה של שהות משותפת או לחלופין, מעדיפים את הפרטיות והשקט שלהם. תכנון הבית מבוסס על זרימה בין החללים, תוך תפישה כללית של בית במרחב אחד, אשר בו פתחים ודלתות סמויות ליצירת הפרדה כשנדרש.

הצלחה של בית לטווח הארוך, טוענים האדריכלים, נמדדת במידת התאמתה של התוצאה הסופית לצורכי בעלי הבית בכל מצב נתון, וביכולת של כל אחד ליהנות ממה שהוא אוהב בשגרת היום יום. התשובות נמצאות במגוון חללי השהות, כמו לשתות את קפה הבוקר, ביום גשום, מתחת לפרגולה, להתכרבל בכורסת הנדנדה האדומה ליד האח או לשבת בחדר האוכל עם המשפחה כשהנכדים בבריכה.

קומפוזיציה

התכנון הפונקציונאלי משתלב להפליא עם רצונה של בעלת הבית באלגנטיות ומינימליזם קר. למשל, כמות מקומות אחסון אידיאלית, שבה אין גומחה שאינה מנוצלת, אך מוסתרת תמיד מאחורי דלת שנראית כחלק מהקיר, על מנת לשמר על הניקיון העיצובי. במטבח עומד קיר נישות, שתוכנן עד לפרטי פרטים, כדי שיכיל את כל מכשירי החשמל.

תכנון פונקציונאלי נוסף נוח ועטוי חזות אלגנטית הוא המזווה, המוסתר בדלת המשתלבת בקומפוזיציה של הקיר, ובו מטבחון לבישולים ארוכי טווח וגישה לחנייה. תכנון דינאמי ונכון, הופך אילוצים טכניים לפתרונות עם ערך מוסף. למשל, תקרת הגבס במטבח, שהונמכה בגלל מיזוג האוויר, יחד עם האלמנט שמפריד את חדר האוכל, יצרו חלל נוסף בתוך החלל הציבורי.

אדריכלות המבנה ועיצוב הפנים נעשו בשיתוף עם מתכנני הנוף, מאחר שלבית יש חשיפה קונסיסטנטית לטבע, ואפילו חדר הארונות מגלה בסופו חלון שממסגר את הנוף. כל פתח תוכנן באופן, שייתן מסגרת לעץ בחצר, ומעניק תחושה שלא במקרה נפתח חלון, אלא כדי למסגר את הטבע ברגע מסוים.

החלונות הגדולים בחלל הציבורי היוו בעיה טכנית: בעלת הבית ביקשה רשת מגינה בחלונות עם אפשרות לפתיחה, אבל רשת מפריעה למבט החוצה. לכן יצרו האדריכלים חלון גדול, מחולק ל- 3 בקומפוזיציה מונדריאנית נקייה, כשרק שני חלקיו החיצוניים נפתחים, ומותירים את החלק המרכזי הגדול נטול חציצה ליצירת מסגרת שקופה, וכך מתאפשרת חלופת אויר עם תחושה, שהחוץ משתלב עם הפנים ללא הפרעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הפרגולה, שמתחברת לאזור הבריכה ותוכננה כהמשך טבעי ורצוף לבית הפתוח, היא אזור אהוב על כולם. האדריכלים עשו שימוש מעניין בחומרים ובשילוב ביניהם. חומרים, שבדרך כלל נראים בבנייה מסורתית, קיבלו פרשנות מודרנית, עכשווית, בעזרת טכניקה ובעיקר אינטואיציה. כך בפרגולה, שמשלבת רפפות מעץ, עם חיבורים במראה מתכתי קר וחיפוי של עמודים בטיח סטוקו אפרפר בהיר.

כך מעטפת הבית, שחלקה הארי זכוכית ופרופיל בלגי, והיא בעלת מראה אוורירי של פתחים גדולים בתוך מסה בלתי מורגשת, בזכות החלוקה המינימאלית והפשוטה של הפרופילים, שמקנה למבנה מראה מודרני ונקי. כך הנברשות בחדר האוכל בווריאציה מודרנית, שמותאמת לקונספט הכללי.

כתמי הצבע המגוונים, המהווים ניגוד והשלמה ללובנו של הבית, הם למעשה פשרה, שהתקבלה על דעתם של אדריכלי הבית ואדריכלי הנוף. מעצבי הגינה רצו להדגיש את הקווים המודרניים של הבית על ידי עיצוב גינה ארץ ישראלית משופעת בצמחי בר מקומיים, אדריכלי הבית רצו להמשיך בקו המינימליסטי. התוצאה הסופית - צבעוניות פרחונית.

כמו חליפה בהזמנה, אותה נהנים לשוב וללבוש, להרגיש שהיא חלק מאיתנו, וחושפת אותנו בדיוק כפי שהיינו רוצים להראות, כך הבית הזה ש"נתפר" בדיוק לפי טעמם של בעליו, והם רואים בו יצירה מושלמת שנעשתה במיוחד עבורם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully