וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מכיר את החור שבקיר

חגית גאון

24.2.2007 / 10:00

מה רמת האטימות של חלונות עץ, מה ההבדל ביניהם לבין חלונות עץ-אלומיניום ולאיזה כיוון הם נפתחים - בוחרים את החלון הנכון

המטאפורה ’לפתוח חלון אל העולם’ נטמעה היטב בז’רגון העולמי, ולא בכדי. כבר במצרים העתיקה הכירו בחשיבותם של החלונות כראי המשקף את יופיו של הנוף החיצוני וכאלמנט קישוטי המצדיע לעושרו ולטעמו של בעל הבית.

כיום, שלא כמו בתקופה הקדומה, כבר אין מעטרים את החלונות בריקועי זהב או משבצים בהם אבנים טובות, אולם מקומו של החלון לא נפקד בשעה שמתכננים את בנייתו של בית או רוצים לשנות את עיצובו של בית קודם.

ההחלטה על סוג החומר ממנו בנוי החלון, צריכה להתקבל עוד בשלבי התכנון הראשונים, כדי שיוותר בידכם מספיק זמן לבחור באילו חומרים להשתמש. על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר המשלבת רמת אסתטיקה גבוהה עם תועלתיות, ישנם מספר אלמנטים אותם יש לשקול בטרם בוחרים את סוג החלון:

אולמיניום, עץ או בלגי

קיימים מספר גורמים בהם יש להתחשב בטרם בוחרים את החלון שישתלב בצורה הטובה ביותר במבנה הבית:

- על החלון להתאים לסגנונו הכללי של הבית ולקו העיצובי שהנחה את התכנון כולו. סוגי החלונות העיקריים הרווחים בשוק הם חלונות אלומיניום, חלונות ברזל (פרופיל בלגי), חלונות עץ או עץ-אלומיניום. למקומם של החלונות, לגודלם ולצורתם יש השפעה מכרעת על כמות האור שתיכנס אל החדרים ועל מידת האוורור של הבית.

- בבחירת חלון, בייחוד לחדר המגורים, יש להתחשב גם בנוף המשתקף ממנו. יש שיעדיפו חלון דקורטיבי בעל פתח גדול, שיכניס אל תוך הבית את החוויה האסתטית המקיפה אותו, ולעומתם ישנם בעלי בתים שלא יאהבו את התחושה החשופה ויעדיפו דווקא חלון בעל שטח זכוכית מחולק, שיצור תמונות נוף רבות ויעשיר את תחושת הרבגוניות בחדר.

- כשבוחרים חלון, חשוב לבדוק את יכולתו לאטום ולבודד מפני חום וקור. בשוק הישראלי ניתן למצוא מגוון רחב של אמצעי אטימה, שיכולים להקטין את עלויות החימום או הקירור של הבית, וכמו כן, למנוע ולהפחית חדירת רעשים מבחוץ. רצוי להתקין חלון אשר ימנע חדירת מים ורוח לתוך המבנה, על ידי תכנון נכון של פרופילי המסגרת, הסדרת תעלות ניקוז למים ושימוש בחומרי אטימה מתאימים.

- אחד החלונות הפופולריים ביותר בענף הבניה הישראלי, הוא זה העשוי מאלומיניום - חומר שהוכיח עצמו כזול, חזק וקל וככזה השומר על מראהו לאורך שנים. האלומיניום (ובעברית "חמרן") מיוצר מסגסוגת מתכתית העוברת תהליך חימום ויציקה בשיטת ההשחלה, בה נדחס חומר הגלם דרך תבנית חריצות בצורת הפרופיל הרצוי, והמוצר מתקבל בצבעו הטבעי - כסף.

בדרך כלל מצפים את האלומיניום בצביעה תעשייתית איכותית, כך שעמידותו בפני פגעי מזג האוויר ותנאי הסביבה טובה מאוד, ואין צורך בתחזוקה שוטפת ויקרה. חלונות האלומיניום מופיעים במגוון של גדלים, אפשרויות פתיחה וצבעים ססגוניים.

יתרונותיו של חלון האלומיניום

עמידות גבוהה בפני פגעי מזג האוויר - קרינה אולטרה סגולית (UV) של השמש, רטיבות ומזיקים.

האלומיניום הוא חומר קל וחזק, המאפשר נוחות בהרכבה ובעיבוד הסופי של המוצר.

האלומיניום הינו חומר בעל אפשרויות עיבוד מדויקות, המקנות התאמה טובה לפתח ואטימות לחדירת גשם ורוח.

תפקודו אמין ומדויק. אפשרויות העיצוב בחומר בלתי מוגבלות, והוא שומר על מראה חדש לאורך שנים.

הרכיב מגיע לבניין כמוצר מוגמר שצבוע בצבעו הסופי. אין צורך בצביעה ראשונית או בצביעת אחזקה בהמשך.

יתרונותיו של חלון עץ-אלומיניום

יתרונו של חלון המשלב עץ ואלומיניום, נובע מהשילוב של שני החומרים. השילוב נוצר מתוך הצורך להגן על החלק החיצוני והחשוף של החלון מפני פגעי מזג האוויר, מבלי לאבד את תחושת החמימות שחלון העץ מקנה לפנים הבית.

ההכנה לחלון עץ-אלומיניום זהה לזו של חלון האלומיניום (המשקוף העיוור). העץ-אלומיניום הוא שילוב של חצי חלון אלומיניום הפונה החוצה, יחד עם חצי חלון עץ הפונה פנימה.

גם העץ שאינו חשוף לפגעי מזג האוויר עובר מספר תהליכים שמטרתם להעניק לו הגנה מרבית. האלומיניום מקנה לחלון יתרונות רבים כמו: חוזק, הגנה מפני גשם ושמש, עמידות גבוהה בפני רוחות ויכולת נשיאה של הזכוכית הבידודית, שהיא חלק בלתי נפרד מכל חלון עץ-אלומיניום. שני חלקי החלון השונים, העץ הפנימי והאלומיניום החיצוני, מחוברים זה לזה על ידי פוליאורטן יצוק, אוקלון או P.V.C,המשמשים גם כמבודדים תרמיים.

השילוב בין חלון עץ בצדו הפנימי של הבית ואלומיניום מחוצה לו, בא לענות על צרכים פרקטיים מבלי לפגוע באסתטיות ובחמימות אותה משדר העץ.

חלונות העשויים עץ בלבד דורשים טיפול הכולל שפשוף וצביעה אחת לשלוש שנים,והם אינם מסוגלים להגיע לרמות אטימה גבוהות הנדרשות במיוחד במפתחים גדולים. בעיות אלה תרמו להתפתחותו, לפני כ-10 שנים, של חלון האלומיניום-עץ. השילוב של אלומיניום ועץ יצר מספר בעיות בשלבי הפיתוח המתקדמים של המוצר, משום שלשני חומרים אלה, מקדמי התפשטות שונים ומקדמים תרמיים שונים.

בעיית עיבוי המים (תכונת הקונדנסציה) באלומיניום הייתה אחת הבעיות המהותיות ביותר. אם היו מחברים פרופיל אלומיניום ישירות לפרופיל עץ, עיבוי המים על האלומיניום היה חודר אל תוך העץ, משחיר אותו ומשנה את צורתו.

בעיה זו נפתרה על ידי הכנסת פרופיל U.P.V בין העץ לאלומיניום, אשר מונע כל מגע בין השניים וחוסם את כניסת המים לתוך העץ כאשר האלומיניום ’מזיע’.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

עץ-אלומיניום בגוונים

את חלון האלומיניום החיצוני ניתן לקבל בגוונים שונים. הוא בעל עמידות גבוהה באקלים הישראלי ואינו דורש טיפול ותחזוקה. בצדו הפנימי של הבית מורכב החלון מעץ מסיבי מלא וטבעי, כשללקוח ניתנת האפשרות לבחור בין סוגי עץ כמו: אלון, מייפל, אגוז, בוק ועוד. גם העץ עובר מספר תהליכים,ביניהם ציפוי בחומר כימי להגנה מפני רטיבות ועטיפתו בשלוש שכבות של לכה על מנת לחזק את עמידותו.

את חלונות העץ-אלומיניום מזגגים אך ורק בזכוכית בידודית. עובדה זו צופנת בתוכה מספר יתרונות משמעותיים: הזכוכית הבידודית מורכבת משתי שכבות זכוכית, בעובי שבין 6 - 4 מ"מ, ביניהן מפרידה שכבת אוויר, שידוע כמבודד הטוב ביותר. האוויר משמש כחוסם אקוסטי התורם לאיטום מושלם. יתרון נוסף הוא מסנן קרני הU.V., אותו ניתן להרכיב בין הזכוכיות.

הזכוכית המסננת היא כמעט בלתי נראית ואין לה כל השפעה על האור החודר אל הבית. הזכוכיות המשווקות מסננות עד ל99.5%- מקרני השמש המזיקות.

חלונות עם מסנני קרינה ניתן למצוא בעיקר בחדר המגורים ובחדר האוכל, שם לרוב מרוכזים הרהיטים והחפצים בעלי הערך. בחדרים אלו מתעורר הצורך בהגנה על פרקטים, שטיחים ווילונות מפני הבלאישגורמות קרני השמש.

חלון העץ-אלומיניום אמנם מוצר יקר בכ-40% מחלון אלומיניום סטנדרטי, אולם הוא מהווה תשובה הולמת לאלו המחפשים מוצר המשלב אסתטיקה ופרקטיות ושאינו דורש טיפול שוטף. ניתן להוזיל את המחיר על ידי בחירת החלון מתוך קטלוג של מידות סטנדרטיות, אותן ניתן למצוא בכל החברות.

כאשר בוחרים חלון מכל סוג שהוא, חשוב לוודא שהמוצר מסומן בתו תקן. תו התקן מאשר את העובדה כי המוצר עמד בכל הבדיקות המחמירות, כולל בדיקות בטיחות, איטום נגד קור, חום ומים, בדיקת תפעולו של החלון וכדומה. חשוב גם להקפיד על התקנה נכונה של החלון ולבחור בבעלי מקצוע מיומנים שיסייעו לכם ליהנות מהמוצר לאורך זמן.

לאיזה צד הוא נפתח

חלון הזזה - סימן ההיכר של חלונות אלו הוא חזית אלומיניום בעלת פרופילים דקים ובינוניים ואגפים הנעים על מסילות. חלונות מסוג זה מיועדים לפתחים קטנים, בינוניים וגדולים, לפי סדרת האלומיניום. אפשר לשלב בהם רשת הזזה ותריס גלילה בתוך מסגרת מונובלוק.

חלונות ציר - לחלון זה אפשרות פתיחה פנימה או החוצה. יש בו כנף אחת או שתיים לפתיחה. אפשר לשלב בו חלק קבוע אחד או יותר, רשת נגללת ותריס גלילה במסגרת מונובלוק.

חלונות הזזה לתוך כיס בודד או כפול - חלון כיס הוא חלון הזזה אשר האגפים שלו נגררים אל מעין "כיס" - נישה בקיר. עומק ה"כיס" הוא כרוחב הכנף. יתרונו - פתיחת החלון כמעט כרוחב הפתח כולו.

חלון הזזה נטוי - מקבילית - חלון עם שני מצבי פתיחה. האחד שבו הכנף ניתקת ממישור המשקוף ומשאירה פתח צד לאוורור, והשני שבו הכנף מוזזת במקביל לכנף השניה, כמו בחלון הזזה רגיל.

חלון ציר מרכזי (פיווט) - לחלון זה ציר מרכזי אנכי או מרכזי אופקי, וכנף אחת לפתיחה. אפשרויות הפתיחה הן פנימה או החוצה. כאשר החלון פתוח, חלק אחד של הכנף נמצא בתוך המבנה וחציו האחר בולט מחוץ למבנה.

חלון דריי - קיפ - חלון היכול לבצע שתי פעולות: פתיחה על ציר צד ופתיחה בהטיה פנימה (קיפ).

חלון קיפ - צורת הפתיחה של החלון היא בהטיה פנימה או החוצה, מלמעלה או מלמטה.

חלון עם כנפיים נאספות לצד - חלון זה מאפשר פתיחה מקסימלית של כל רוחב הפתח. אפשר לשלב בפתח אחד מספר קטן או רב של כנפיים, לפי הצורך.

חלון הרמה (גליוטינה) - חלון בעל שתי כנפיים בלבד, אשר נעות מעלה ומטה. אפשר לפתוח את הכנפיים בהטייה פנימה לצורך ניקוי.

חלון עם הפרדה תרמית - חלון היכול לבצע הפרדה תרמית (בין תנאי מזג האוויר שבחוץ ובין התנאים השוררים בבית).

(באדיבות מגזין "חלון ודלת")

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully