וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אח שלו, זה חם

שלי איבגי תבק

16.11.2006 / 11:30

אין צורך להפוך לחוטבי עצים מן החרמון כדי ליהנות מאש בוערת. קמין חשמלי בשלט רחוק וגם כזה שמנקה את עצמו - הגזרה התל אביבית מתחממת

נסו לדמיין לעצמכם קמין המוצב באמצעו של סלון תל אביב – אכן מראה מוזר באזור אגן הים התיכון, שמזכיר יותר את פסגות ההרים המושלגים של קורשבל. אבל זה שאנחנו לבנטיניים לא אומר שאנחנו לא יכולים.

על סגולות שדרוג האווירה של הקמין אין עוררין - גם יפה, גם מחמם וגם מעלה את מפלס הרומנטיקה. אמנם, מיד יקומו כל הפרקטיים (שלא לומר חסכנים) ויקראו: המזגן הוא הכי זול ויעיל. זה אולי נכון, אבל את מתאהבי החורף, נשואים טריים ושאר פירומנים זה לא ממש מעניין. הם בעד האלטרנטיבה המלחששת ויש הטוענים גם הבריאותית.

כל מי שאינו מעוניין להתייבש למוות בחומו המעיק של המזגן הכה מהולל, יכול להתלבט בין מבחר אלטרנטיבות קורצות בגזרת הקמין. העיצובים, שהיו בעבר קלאסיים להחריד, עברו שדרוג בשנים האחרונות והיום אפשר להשיג קמין אפילו במראה של מסך פלזמה הייטקי.

גם שיטות החימום בקמין התפתחו מאז אותה מדורת שבט מעשנת ועכשיו אפשר ללכת (עם) להבה מלחשת ולהרגיש (בלי) טרחת קשוש העצים והאכלת האש המתמדת, כמו למשל קמין בשלט רחוק.

לא משנה במה תבחרו - קמין עצים, גז, נפט או חשמל, תמיד כדאי לזכור להתאים את הזן והגודל לחדר שבחרתם לחמם, בתוספת שיקולי בטיחות וצרכנות נבונה.

עץ – אנשי הגליל

בעירת עצים בתא סגור לחימום הבית ולפעמים גם לבישול, היא כמובן שיטת הבערה הוותיקה מכולן, וללא ספק גם הרומנטית ביותר, ולטענת המצדדים גם הבריאה ביותר, בהיותה טבעית ונטולת ריחות לוואי וגזים רעילים.

העיצובים הם רבים: קמינים עשויים ממתכת, שנסגרים בדלת זכוכית חסינת אש וחום+ארובה לאוורור, קמינים מהאגדות, שבנויים ממש כמו בטירות, מאבן ולבנים או קמינים "סמויים" שנבנים כחלק אינטגרלי מהקיר. העצים המומלצים לבעירה הם עצי זית ועצי הדרים, או אקליפטוס שיובש לפחות שנתיים. מקורם בענפים הנגזמים מהעץ באופן שוטף או מפרדסים שנעקרו.

חווית הפעולה של הזנת העצים בקמין, היא גם היתרון וגם החיסרון בסוג תנור שכזה. המכורים לקמין העצים, לא יוותרו על האפשרות ליהנות מאש גלויה ומתחושת הנוסטלגיה, על אף הצורך באחזקה שוטפת לא פשוטה ובניקוי של חלקיו השונים. הם אלה המתמכרים לפעולה הסיזיפית של האבסת מקור החום הרעב הזה, ודואגים בכיף למחסן עצים מלא ומתוחזק. לכן, מן הסתם, רובם מתגוררים בארץ בצפון הרחוק, למרגלות החרמון ובסביבותיו, ולא במרכז חולון.

לעומתם יש את אלו המתעצלים לדאוג תמידית לוויסות החום, על ידי שליטה בכמות העצים בקמין ומסתייגים מעבודת התחזוקה. להם מתאימים הקמינים האלטרנטיביים שפועלים על נפט, גז ובעיקר חשמל.

נפט - הירושלמים

קמין הנפט משתייך לזן הקלאסיקה המודרנית - עיצוביו נעים בין חיקויים דמויי אח לתנור של פעם, וניחוחות הנפט מזכירים נשכחות. קיימים קמינים הניזונים ממיכל חיצוני של נפט או סולר ומקנים את אותה תחושת אש חמימה, של קמין העצים המסורתי.

בניגוד לתנורי הנפט הניידים המוכרים לנו, קמין נפט תיקני אמור לסלק דרך ארובה את רוב הריחות האופייניים לו, וכך לנטרל את הגורם הרעיל שבשימוש בו. זוהי שיטה המצריכה התייחסות רבה יותר לאוורור ובטיחות והוא אינו מומלץ לשימוש בחדרי ילדים. למרות זאת, קמין מסוג כזה יכול לפעול באופן קבוע ולחמם שטחים גדולים מאוד, התחזוקה שלו קלה יחסית ופעולת ההדלקה פשוטה. את הריח החמים האופייני תוכלו למצוא לרוב, מתערבב עם אוויר הרים צלול בבתים ירושלמים, והוא גם משאיר את הבתים בעיר הקפואה מחוממים למשך כל שעות היום.

גז - הדרומיים

קמין הגז המתחבר למערכת הגז ביתית, דומה מאוד בתכונותיו לתנור הסולר, אך יתרונו הוא בהתאמתו כמעט לכל דירה. בניגוד לתנורי הארובה המחייבים מחסן חיצוני של חומר הבערה (עצים או מיכל סולר גדול) ותשתית של ארובה גבוהה - הדור השלישי של קמיני הגז, מאפשר חיבור בכל סלון בעל קיר חיצוני. קמין זה הנו בעל ארובה כפולה קצרה ומפלט חיצוני קטן, שפולט את הגזים אל מחוץ לדירה ולכן גם מתאים גם לבתים משותפים.

קמין זה גם מתהדר באש גלויה ומספק גם את אופציית החיקוי האולטימטיבי לקמין העצים, כשמוסיפים גזרי עץ קרמיים שמראם זהה לגזרי עץ טבעיים. אופן השימוש בהם הוא פשוט, התחזוקה היא אפסית ופעולת הכיבוי וההדלקה יכולה להתבצע בקלות מספר פעמים ביום. גם סוג זה של קמין אינו מומלץ לחדרי שינה ובחדרי אמבטיה, יש לדאוג לאוורור ולנקוט זהירות בנושא תקינות הצנרת ומניעת דליפות גז. אם אתם גרים בדרום המדברי - זו הבחירה שלכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חשמל – התל אביביים

לכל אלו שאין באפשרותם לרכוש או להתקין את הקמין המסורתי, ולאלה שגרים לאורך מישור החוף המהביל, ובכל זאת מבקשים אש מנחמת בוערת בסלון, נמצא הפתרון בדמות קמין חשמלי, שהוא תנור שהתחפש לקמין בעיצוב ברזל, בעל מנגנון המדמה אש בוערת.

הקמין החשמלי מיוצר בטכנולוגיה בטיחותית, המורכבת מיחידת מפזר חום הניתן להפעלה בשתי דרגות חום שונות, לפיזור רחב ושווה של האוויר החם גם בחללים גדולים כמו סלון, חדרי שינה וחדרי ילדים. הוא מקנה אווירה נעימה ורומנטית, בשל אפקט הלהבה, שניתנת להדלקה גם באופן נפרד, ללא מפזר החום. כך אפשר לחסוך בחשמל וליהנות מיופיו גם בחורף הישראלי הממוצע והבלתי קריר.

תפודי הטלוויזיה העצלים יכולים לבחור בקמין גיבור סופר-על, שניתן לתפעול בשלט רחוק. הוא מגיע מצרפת ובעל מראות קריסטל המדמות מסך פלזמה, עם שלט רחוק לשליטה מלאה על עוצמת החום והבעירה. הקמין החתיך הזה פועל על גז ומציג גם יכולות טכניות מרשימות, שכוללות מנגנון לניקוי עצמי מלא (כולל הזכוכית), סיר בערה מתוחכם אשר לאינו תופס לכלוך ולא נסתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully