וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורכב ופשוט

11.11.2006 / 9:50

את הבריכה של משפחת טופילסקי אפשר לראות מכל מקום בבית ולהשתכשכך בה אפילו באמצע נובמבר - בית בקרית אונו

האלמנט המשמעותי ביותר המתגלה לעין מיד עם הכניסה לבית משפחת טופילסקי בקרית אונו הוא חלוקת החלל. כמה וכמה חללים, שונים זה מזה בתפקודם - מטבח, חדר אורחים, חדר משפחה, מסדרון - כולם מנוגדים זה לזה וכולם משתלבים בהרמוניה היוצרת בית ולא עוד מונומנט ארכיטקטוני קר ומנוכר.

כשבונים בית פרטי (370 מ”ר) על שטח אדמה נתון, מפתה לתכנן מרחבים אין-סופיים גם אם לא תמיד שימושיים. מרק טופילסקי, אדריכל שבנה בית למשפחתו הוא, בחר באפשרות אחרת: חלוקה לחללים קטנים יחסית ואינטימיים. את תחושת המרחב יצר על ידי מפתחים גדולים לחצר גדולה המשותפת לו ולבית הסמוך, שאותו תיכנן בעבור גיסתו, ועל ידי שמירת קשר עין בין כל החללים.

הבית מספק את צרכיה של משפחה צעירה עם מחשבה עתידית על הילדים שיתבגרו בבוא העת וירצו מרחב משלהם. הכנה מערכתית לשינויים עתידיים נעשתה כבר עתה, וכל המערכות נמצאות בין שתי שכבות של קירות גבס.

מרחק של 3 ס”מ מאפשר יצירת בידוד נאות ומיקום כל המערכות. משחק דומה בתקרות סייע בהסתרת המערכות והמנגנונים של תריסי הגלילה ומיזוג האוויר.

ככלל, לפרוגרמה היה תפקיד מרכזי בתכנון, בצד השאיפה “לקחת את כל הפונקציות הקיימות במלון נופש ולשלב וליישם אותן בתוך תפקודי הבית והמראה שלו”.

עמודי ברזל בצבע

קונסטרוקציית הבית עשויה כולה פלדה ובטון, מה שמאפשר קבלת מפתחים גדולים מאוד ללא עמודים. בתוך הבית קיים עמוד בודד אחד מרכזי כך שקיימת גמישות מוחלטת בחלוקת החלל (קבלן: רונן כץ)

הבית מורכב ופשוט בעת ובעונה אחת. הפן החיצוני שלו כבר מרמז על הבאות. רק מרמז, שכן המשחק הטופוגרפי הנובע ממילוי הקרקע שאיפשר השטח מתגלה רק בעת השיטוט וגילוי פנים הבית. שביל שבטבטים טרנדי מוביל אל דלת הכניסה ונמשך גם בחצר האחורית המונמכת, המשמשת כניסה נפרדת לקומה התחתונה. כמה סוגי חצרות (גינון - לי עד) עם ריצוף ופונקציות שונות מקיפות את הבית: גינת חול ומגרש משחקים לילדים, אזור הסבה לאורחים (קנה קש) ופינת אוכל מתחת לפרגולה, דק עץ אורן וחלקת דשא מסביב לבריכה.

קומת הכניסה מורכבת ממטבח, חדר אורחים המיועד באמת כמעט רק לאירוח וחדר משפחה, משחקים, צפייה בטלוויזיה ובעיקר בלגן נעים של משפחה. אל החלל הזה מוביל מעין מסדרון ארוך הפתוח כולו מצדו האחד אל עבר החצר והבריכה הדומיננטית (אילון הנדסה). חדר האירוח נפתח אף הוא אל החצר בחלונות גדולים הפונים לדק עץ עם מיטות שיזוף ועוד חלון קטן מצד אחר הנפתח היישר אל הבריכה. החלון הוא תמונה בפני עצמה המכניסה צבע ואור (אלום דור) ומשתלבת היטב עם עבודת אמנות של יואב בן דב התלויה על הקיר הניצב. התמונה מוארת בכל שעות היום בעזרת חריץ סקיי-לייט לאורך כל הקיר מעליה.

גרם מדרגות נסתר מצד המטבח מוביל לקומה תחתונה שנחפרה ומאפשרת תאורה ואוורור טבעיים לחלוטין. היא משמשת סטודיו לטופילסקי, שוב במחשבה עתידית על יחידת דיור נוספת ונפרדת. באמבטיה, בשירותים ובהכנה למטבח שבכל קומה צבועים עמודי הברזל בצבע שונה. כאן בחר טופילסקי לתת את נקודת המירכוז בצביעת העמודים באדום.

קומת ביניים מכילה שירותי אורחים מחויכים, מחופים בטפט רטרו צבעוני, כיור מפלסטיק כחול של AGAPE ומראה עם מסגרת בציפוי עלי זהב מפרו.

הקומה השנייה מוקדשת למגורים: שני ילדים קיבלו חדר אחד ענקי עם הכנה לחלוקה עתידית; חדר משפחה ויחידת הורים מבודדת בגובה כפול וגלריה לתוך הגג המקושת המיועדת לפינת עבודה.יחידת ההורים מינימליסטית עד נזירית, מעט יותר משאר הבית: קורות בטון חשופות, מיטת אפיריון מברזל על רצפת עץ כהה (אלון מגוון), שני סטים של חלונות, העליונים ללא וילונות וארון ספרים בהיר ופונקציונלי.

החדר נפתח אל יחידת אמבטיה ושירותים, עם הפרדה של לוחות פוליגל ממוסגרים אלומיניום - אחת האופציות שתרמו להוזלת הבנייה ועיצוב הפנים. החדר מתאפיין בטיח דמוי בטון, ארון ומשטח כיור כהה, כיורים עליונים מלבניים ולבנים המותאמים לארון ומהווים המשך למשחק הגיאומטרי של הבית. הקומה האחרונה נעשתה כולה בבנייה קלה, קונסרוקציית פלדה מצופה צמנט בורד וגבס.

חרכי אור מעל ארונות המטבח

מחשבה מיוחדת הושקעה בתאורת הבית. אור טבעי מסונן ועבודה עם כיווני האור ביחס למיקום הבית על המגרש יצרו בית המואר ברוב שעות היום, גם ממקומות לא צפויים, כמו חרך מעל ארונות המטבח ובאמבטיית ההורים, בנוסף לחלונות קונבנציונליים מעל הכיור, סקיי-לייט בחדר האירוח ומפתחי החלונות הגדולים בכל הקומות.
כל הפתחים, הסמויים ושאינם, מעניקים אור ולא חום, חוץ מהבריכה המקבלת שמש ישירה בכל שעות היום, כך שאפשר להשתכשך אפילו באמצע נובמבר.

התאורה המלאכותית (S.T אור) אף היא מבוססת על גופים שקועים ברובם, או מוסתרים (בחרך הסקיי-לייט למשל) ולחלופין, משתמשים בחוקי התאורה המקובלים כמו הגג המואר בפרוז’קטורים המאירים את התקרה ומחזירים אור.

בחזרה לקומת הכניסה, לחלק שהוא לב הבית ומושך את העין בניגוד הבולט בין הציפייה לבית מדוגם לבין החיות הרבה המאפיינת את המטבח. טופילסקי מעיד על עצמו שהוא אוהב לבשל, אבל לא בנה מטבח ראוותני או גדול במיוחד. לעומת זאת הוא פונקציונלי מאוד, עם אי ישיבה גדול וגבוה במרכזו (סמל מטבחים). התוצאה היא מראה צפוף היוצר תחושה אינטימית וחמימה. כל עזרי הבישול נמצאים בגובה ובמידה הרצויה, כולל ארונות גדולים לכלים עם דלתות זכוכית ותאורה. אפילו לוח מגנטי לציור בגיר נמצא מאחורי ארון המשמש כארון מעילים נמוך בכניסה וחוצץ בין הכניסה למטבח, כך שרק יודעי דבר מודעים לו. ארון המעילים תוכנן לגובה הנוכחי שלו כדי שלא לחסום את הכניסה ומתוך מודעות לאקלים שבו לבישת מעיל ארוך היא אירוע נדיר.

ארון נסתר נוסף שהוא תוצאה של “שנים של מגורים בדירות שכורות” משמש לאחסון עגלת התינוק באופן נוח וזמין. חלק מהרהיטים נמצאים עם משפחת טופילסקי כמה וכמה שנים, כמו שולחנון ברזל מימי מגוריהם בשיקגו, וחלקם חדשים כמו הספה הלבנה בחדר המגורים (B&B), כורסאות של מורוסו ועוד.
עוד כמה יצירות אמנות, רובן של יואב בן דב, פזורות ברחבי הבית ומשלימות את המראה הנונשלנטי המתוכנן והמודע לעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully