וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נושק למרינה

אודית לורן בלקין

7.11.2006 / 10:55

חיים ברמה של בית מלון, מרגישים נופש כל החיים - עם הפנים ליאכטה, בבית הדירות במרינה בהרצליה

בבית הדירות במרינה בהרצליה, הים כמו בא אל הדיירים ומקנה להם תחושה של נופש במשך כל ימות השנה. בשעת בין ערביים הוא שוטף את הבית בגוונים של זהב.

פרויקט "האי" שמשיק למרינה ולים בהרצליה בנוי כל כולו באווירה של חופש ורוגע. למרות קירבתו לכל מקום, הוא בכל זאת רחוק דיו בשביל שדייריו יוכלו ליהנות מפרטיות, משקט ומרחש הגלים.

המתחם שנבנה בסגנון ים תיכוני כולל, בין היתר, שדרה פנימית שבה מפלי מים ועצי זית וחצר פנימית מרוצפת טרה-קוטה שבה שתי מזרקות מים המוקפות בשישה עצי דקל גדולים. הפרויקט, שנראה כאילו הוא מכיל דירות נופש ופחות מגורי קבע, מזכיר בעיצובו מלון או ספא גדול. כך, למשל, במסדרונות ובחללים הציבוריים, שם תלויים צילומים ממוסגרים הלקוחים מעולם הים והמים, ובמספרי הבתים והדירות שמעוטרים אלמנטים המזכירים ים וספורט ימי (אדריכל: רני זיס).

המעבר של הזוג, רבקה וראובן אבל, שהחליט להעתיק את מקום מגוריו ממרומי מגדל במרכז תל אביב הסואנת למעין דירת נופש מעט מנותקת על שפת הים בהרצליה, השפיע רבות על עיצוב דירתם. בדירה, ששונתה לחלוטין, יש מטבח, פינת אוכל, סלון, חדר משפחה המשמש גם לאירוח, חדר שינה שאליו צמוד חדר רחצה פרטי, חדר רחצה נוסף ומרפסת חזיתית שפונה לים.

שני עקרונות מרכזיים הנחו את מעצבת הפנים, אביבה בנאי, בבואה לטפל בדירה: האחד, לאפשר לרבקה אבל, שאוהבת ומרבה לארח, לעשות זאת באופן נוח ביותר. השני, להתחשב באוסף פריטים גדול שכולל פסלים ועתיקות וקרוב ללבו של ראובן אבל. היכרות קודמת בין בנאי לבני הזוג ועיכובים שונים בפרויקט, שאיפשרו דיאלוג ממושך ונינוח בין הצדדים, הניבו שיתוף פעולה פורה שהביא לתוצאה המוקפדת אך בעלת אווירה ביתית וחמה קו עיצובי מודרני, נקי וקליל שהועדף על ידי בעלת הבית הביא את בנאי להתייחס אל החלל באופן פשוט יחסית ונטול עומס.

תריסי גלילה בארונות המטבח

כך, הושגה תחושת מרחב שמשתלבת ומשלימה יפה כל כך את הים הפתוח, הצורות הפשוטות של החללים, החומרים שחוזרים על עצמם באלמנטים שונים והצבעים האחידים שנבחרו משלימים זה את זה לתצריף הומוגני, נינוח ואוורירי.

כך, למשל, בחלל המרכזי, הסלון והמטבח כמו חוברו יחדיו מתוך ניסיון לטשטש את האפקט העורפי של המטבח על ידי הצבת הכיור בצד שפונה לסלון ולמרפסת הפתוחה לים, כשהוא מסווה באמצעות דלפק. אזור המטבח, שהוזמן בציפוי פורמייקה לבנה ועליו משטח עשוי אבן קיסר, נראה קטן אך למעשה הוא מרווח, פונקציונלי ומלא בפתרונות אחסון (בולטהאופ).

את הארונות העליונים המסורתיים מחליפים שלושה ארונות נפרדים, קלילים ואווריריים שלהם תריסי גלילה בצבע אלומיניום.המטבח, כמו רוב אזורי הבית, עוצב בזוויות ישרות תוך הימנעות מתחכום יתר. כך גם עוצבו פריטי הנגרות הלבנים, שבחלקם משתלבים בקירות תוך כדי יצירת מקומות אחסון ונישות נסתרות (נגריית פורמה).

אוסף עם סיפור

השימוש החוזר באותם חומרי גמר בכל חדרי הדירה בא למנוע עומס מיותר: כך גם באלומיניום שחוזר על עצמו בארונות ובדלפק המטבח, בפודסטים הצנועים שהותקנו בשביל פרטי האוסף השונים ובשולחן במרפסת.

קשת נינוחה של צבעים, בהם בז’ים רגועים, לבן, אפור ושחור אלגנטיים, מהווים רקע נאות לנגיעות הצבע הקלות בדמותם של שטיחים צבעוניים שהביא הזוג ממרוקו ריצוף הטרוורטין שחוזר על עצמו בדירה כולה תורם בטקסטורה ובצבע החולי שלו, לאווירה המקומית שמתאימה בדיוק לאזור החוף ומתחברת סגנונית עם אוסף העתיקות של בעלי הבית. הדבר היחיד ששובר את אחדות הריצוף הוא בגודל החיתוך: חללים הציבוריים למתן תחושת מרחב, לעומת לקבלת תחושה אינטימית יותר בחללים הפרטיים ("אלוני").

לא רק הריצוף הותאם לאוסף העתיקות ויצירות האמנות הייחודיות, שרק פריטים נבחרים ממנו נמצאים בדירה זו, אלא גם הנישות בסלון, שבהן ניצבים כדים ארץ ישראליים עתיקים, והקיר משמאל לכניסה שגודלו הותאם במיוחד לתבליט קרמי של האמנית גדולה עוגן-שוויג.

לכל אחד מפריטי האוסף סיפור משלו וכל אחד מהם הוא חלק בלתי נפרד מהדירה: כבשה של הקרמיקאית לידיה זבצקי שניצבת במסדרון, דמות אשה יושבת עם פרח של רחל בהרן המקשטת את הסלון, כבשה של חנה פינס בחדר השינה, מאובנים עתיקים במטבח ובמרפסת, כדים ועוד. גם לתאורה, שמשתלבת היטב באווירה הכוללת של החללים כשהיא שקועה בחלקה בקירות ובתקרות, הוקדשה מחשבה מיוחדת.

כל גופי התאורה יובאו מאיטליה (בשיתוף עם יועץ התאורה גידי לוין). באזור הסלון, למשל, שולבו גופי התאורה בשתי תעלות שנמצאו כנתון קבוע לאורך שני צדיו של החלל. בנוסף לכך נתלו גופי תאורה דומיננטיים יותר בשני טורים של ארבעה ספוטים בכל טור, כאלמנט מודרניסטי שמתקשר עם עיצוב המטבח,לשמירה על אווירה אישית בחרה בנאי לדבוק בריהוט שהיה ברשותם של רבקה וראובן אבל ושמלווה אותם לאורך שנים.

פריטים מסוימים שופצו או רופדו מחדש כדי שיתאימו למיקומם החדש, אבל ככלל נשמר אופיים המקורי שתורם לתחושה ביתית, נעימה וחמה. ועל כל אלו מנצחים הים, כלי השיט והשקט שנראים כמעט מכל פינה בדירה, שלא לדבר על מלותיו הגאוניות של האדריכל מיס ואן דר רוהה, "פחות הוא יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully