וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: יותר ישראלים רואים במתנחלים "מכשול לשלום"

יהושע בריינר

11.6.2013 / 16:40

עוד עולה מהסקר שנערך עבור אוניברסיטת אריאל כי 39% מהנשאלים סבורים שההתיישבות ביהודה ושומרון היא "בזבוז כספי המדינה" ופחות ישראלים רואים במתנחלים "חגורת ביטחון"

ירידה משמעותית מסתמנת בתמיכת הציבור הרחב במתנחלים - כך עולה ממצאי סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון "מאגר מוחות" עבור אוניברסיטת אריאל בקרב אזרחי המדינה המתגוררים בתחומי הקו הירוק. הסקר בוחן מדי שנה את יחסם של תושבי המדינה בתחומי הקו הירוק לתושבי ההתנחלויות, ומהממצאים החדשים עולה כי חלה ירידה משמעותית בקרב הרואים בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון "חגורת הביטחון ומעשה ציוני", ירידה של כ-12%. במקביל, נרשמה עלייה של 9% בקרב אלו הרואים את במתנחלים "מכשול לשלום".

הסקר, שנערך לקראת כנס מחקרי יהודה ושומרון ה-23, שיתקיים באריאל ביום חמישי, מראה כי המגמה של הירידה בתמיכת הציבור חלה גם בשאלות נוספות. כך, למשל, על השאלה "עד כמה אתה מסכים עם ההגדרה כי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא בזבוז כספי המדינה?", השיבו 39% כי הם מסכימים עם האמירה, עלייה של 15% לעומת הסקר שהוצג בשנה שעברה.

מעצרים בפינוי מגרון, ספטמבר 2012. עומר מירון
53% השיבו כי נוער הגבעות מונע מהם לתמוך במתנחלים. פינוי המאחז מגרון/עומר מירון

בדומה לכך, גם בתגובה למשפטים כמו "המתנחלים הם הציוניים האמיתיים", "המתנחלים הם חומת המגן של המדינה" ו"המתנחלים הם כמו כל אזרח אחר בישראל" חלה ירידה של כ-11% בממוצע במשיבים המסכימים לאמרות. עם המשפט "המתנחלים הם ציוניים אמיתיים" הסכימו 42% השנה, לעומת 57% בשנה שעברה, עם המשפט "המתנחלים הם חומת המגן של המדינה" הסכימו 42% השנה, לעומת 51% בשנה שעברה, ועם המשפט "המתנחלים הם כמו כל אזרח אחר" הסכימו 58%, לעומת 70% בשנה שעברה.

כמו כן, שני המשפטים שבהם חלה עלייה בהסכמה היו "המתנחלים הם מכשול לשלום" - 31% השנה, לעומת 22% בשנה שעברה, וכן "המתנחלים הם סחטני כספים" - 25%, לעומת 13% בשנה שעברה. בד בבד, חלה עלייה במספר המשיבים התומכים בנסיגה ישראלית, חלקית או מלאה, משטחי יהודה ושומרון תמורת הסכם שלום עם הפלסטינים, עם 53% שהסכימו לנסיגה אפשרית. מדובר בעלייה ביחס לסקר של השנה שעברה. עם זאת, רק 4% מהמשיבים הסכימו לנסיגה ישראלית חד-צדדית מהשטחים.

"קיים מצע ציבורי לאימוץ תכנית מדינית חדשה"

שאלה מעניינת נוספת שהוצגה בסקר היא "מה מונע ממך מלהזדהות עם המתנחלים ביהודה ושומרון?". על פי נתוני הסקר, נוער הגבעות וההקצנה הדתית בפסיקותיהם של רבני יהודה ושומרון ביחס לנשים הם הגורמים המשמעותיים ביותר. עוד עולה כי השנה חלה עלייה משמעותית בהסכמה עם שני פרמטרים אלה. 53% השיבו כי נוער הגבעות מונע מהם לתמוך במתנחלים (עלייה של 12% לעומת הסקר הקודם), ו-50% מהמשיבים האשימו את פסיקות הרבנים ביחס לנשים, עלייה של 13% לעומת הסקר אשתקד.

ראשי המתנחלים יכולים להתנחם בעובדה כי רק 3% מהציבור רואים בנוער הגבעות המייצגים האמיתיים של תושבי יהודה ושומרון, ואלה שלדעת רוב המשיבים נתפסים כמייצגים הם "בני הציונות הדתית המשרתים כלוחמים בצה"ל". עם זאת, גם בפרמטר זה חלה ירידה לעומת השנה שעברה.

הסקר נערך על ידי מנהלת "מחקר ופיתוח אזורי השומרון ובקעת הירדן", ד"ר מרים ביליג, ועל ידי ראש המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטת אריאל, ד"ר אודי לבל, שאמר בתגובה לסקר כי "קיים מצע ציבורי פורה לקלוט, לשקול ולאמץ תכנית מדינית חדשה, אחרי שנים שבהן הייתה דה-לגיטימציה בכלל לבחון ניסוי כלים כזה". עוד אמר לבל כי "חשש המתנחלים צריך להיות מהצגת בסחטני כספים, ולא כמו בהתנתקות כ'אויבי הדמוקרטיה'".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully