וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עץ בעיר: הכל על הפרגולות

יעל חן

19.10.2011 / 10:26

כמה עולה פרגולה, מאיזה סוג עץ הכי כדאי לבנות אותה ובאיזה מקרה תצטרכו לבקש עבורה היתר בנייה? לא רק בחג הסוכות - הכל על בית העץ שנשאר בחוץ כל השנה

כמעט כל גג, גינה, וווילה צמודת קרקע מתגאים בפרגולה, מצללה בעברית, שהפכה כבר מזמן לחלק עיצובי חשוב בבית. הפרגולה היא מבנה, בדרך כלל מעץ, המשדרג את המתחם הביתי ומעניק אוירה מיוחדת לישיבה המשותפת מתחת לקונסטרוקציה המוצלת, שלא פעם מתכסה בפרחים, בצמח מטפס או בענפי גפן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעניקה אוירה מיוחדת לישיבה משותפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

השלב הראשון בהקמת הפרגולה בחצר, במרפסת או על גג הבית הוא בקשת היתר מהועדה המקומית לתכנון ולבנייה. לרוב ניתן לבצע את התהליך באופן עצמאי, ללא סיוע באדריכל או במהנדס. לכל רשות מקומית תהליך והנחיות מעט שונות, ולכן לפני הפנייה לועדה, כדאי לבדוק באתר הרשות אלו מסמכים נדרשים, מהן ההנחיות לבנייה ומהם שלבי התהליך. לרוב הפרוצדורה מסתכמת בהגשת תוכנית אדריכלית ובתשלום חד פעמי בגין ההיתר. לעיתים דורשת המועצה גם אישור שכנים לפרויקט, אך בכל מקרה חשוב לוודא שהפרגולה לא תגרע מאחוזי הבנייה של הבית. במידה ואתם נמצאים בעיצומו של תהליך שיפוצים, כדאי לערב בבחירת הפרגולה את המעצב והאדריכל, ובעיקר חשוב להתאים אותה למתאר הנוף ולגינה.

פרגולות.
לעיתים נדרש אישור שכנים לפרויקט, פרגולה במרפסת

שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון הוא סוג העץ ומחירו. לדברי נסים אלמקייס, בעליה של חברת "פשוט עץ" ובעל ניסיון של 13 שנים בתחום הפרגולות, המבחר בשוק הוא רחב וכך גם המחירים, "פעם בנו פרגולות פשוטות, היו זורקים כמה עצים, מניחים סכך וגומרים ענין", הוא מספר, "היום משקיעים בפרגולה כספים לא מעטים. כבר בניתי כזו שעלתה 70 אלף שקלים". העץ הנפוץ ביותר הוא אורן. מחירה של פרגולה מהסוג הזה נע בין 500 ל-600 שקלים למטר מרובע, תלוי במבנה הפרגולה, בגודלה וכן בתוספת הנדרשת עבור מחיר ההצללה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תעלה בין 500 ל-600 שקלים למטר מרובע, פרגולה מעץ אורן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חומר שנחשב ליקר ולאיכותי יותר הוא עץ טיק בורמזי. "הטיק ידוע כ'עץ שמן'", מסביר יהודה טור, מנכ"ל חברת "כתום 2004 בע"מ" המתמחה בבניית פרגולות קרוב לשלושים שנה, "כלומר העץ כמעט ואינו סופג נוזלים, אטום, ללא פיצוצים בחומר ומחזיק מעמד למשך שנים, אבל הוא כל כך יקר, שכמעט ולא עובדים אתו". מחירו של הטיק הבורמזי למטר מרובע הוא 3,000 שקלים. ניתן להשתמש גם בעץ גושני, כלומר עץ מלא. מידות ומגוון הקורות של עץ כזה הוא רחב יותר, מאשר אלו של עץ מעובד. גם מראה החומר הוא שונה ומאופיין בלוק מסיבי ופרוע. מחירו של המשאב הטבעי: 700-800 שקלים עבור מטר מרובע.

לאחר בחירת סוג העץ לבניית הפרגולה, חשוב להקפיד שחומר הגלם יעבור חיטוי בתהליך מיוחד, הנקרא "חיטוי בלחץ", ששומר על העץ מפני תולעים, טרמיטים ופטריות. קורות העץ ניצבות זמן רב בשמש. זו מייבשת וגורמת לסדקים בעץ, אליהם חודרות טיפות הגשם, שבסופו של דבר מובילות לריקבון, ולכן יש לוודא שמדובר בחומר אנטיבקטריאלי, המונע היווצרות בקטריות ומזיקים. גם ההחלטה על הגוון בו תצבעו את הפרגולה היא משמעותית. לדבריו של טור, פרגולה קטנה מומלץ לצבוע בצבע לבן או בקרם כדי שלא תבלוט מדי. לנועזים הוא ממליץ על צבעים מיוחדים, המיובאים מחו"ל. "הלהיט האחרון הם צבעי בגווני מהגוני חום אדמדמם, קאמל ומעין צהוב ירקרק", הוא מפרט. מה הצבע הכי מטורף בו התבקשת לצבוע פרגולה? "טורקיז, וזה יצא מדהים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ועכשיו תדמיינו אותה בצבע טורקיז, פרגולה כהה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסיומו של התהליך, יש לבחור את סוג ההצללה המתאים למבנה. ניתן לבחור בין חומרים טבעיים, כגון: לוחות עץ המונחים בצורות שונות, רעפים אמריקאים או זרדי במבוק, המייקרים את הקמת הפרגולה בכ-200 שקלים עבור כל מטר מרובע. שימוש בחומרים מלאכותיים, ביניהם: חומר פלסטי שקוף המכונה "סנטף", פוליגל או פרספקס, יהפוך את הפרגולה למבנה קשיח, המצריך היתר בניה ממש כמו לבית מגורים.

לסיום, יש להדגיש שהקמת בית עץ מצריכה חשיבה מוקדמת, תכנון והוצאה כספית לא קטנה, לכן רגע לפני שאתם מתחילים לבנות את פרגולת חלומותיכם, חמישה קווים מנחים, יקלו עליכם את העבודה:

1. התאימו את עיצוב הפרגולה למיקום שלה ולגודל הגינה.

2. הקפידו לרכוש קורות שעברו חיטוי בלחץ, גם אם הן מייקרות את המחיר ומצריכות זמן המתנה נוסף - התהליך שווה את ההשקעה.

3. מומלץ להכין בפרגולה אפשרות לסגירת חורף, במיוחד באזורים קרים.

4. כדאי גם למקם בפרגולה מקור אור וחשמל.

5. הכלל הכי חשוב: התייחסו לפרגולה בכבוד, אחרי הכל היא אינה פתרון זמני.

  • עוד באותו נושא:
  • עץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully