וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכישת מקרר: המדריך המלא

ליאור יעיש

27.10.2011 / 11:51

כיצד בוחרים מקרר אמין ואיכותי ואיך שומרים על תפקודו התקין ועל צריכת חשמל נמוכה לאורך זמן? כל הטיפים שיעזרו לכם לעבור לדגם טוב וחדש יותר של קופסת הקירור

כמו לפני כל קניית מכשיר חשמלי לבית, גם רכישת מקרר חדש, צריכה להיעשות תוך תשומת לב. כדי למנוע נזילות ועוגמת נפש, כדאי לבצע סקר שוק מקיף לפני שהמכשיר החשמלי הזה נוחת אצלכם בבית. זוהר פיקס ויובל דיארי, שניהם טכנאי מקררים מומחים בתחומם עם למעלה מעשר שנות ניסיון וחיבה לקופסה הלבנה, טוענים כי עברו הימים בהם שלטו בשוק מספר מצומצם של דגמים, ביניהם ניתן לבחור בקלות ומעניקים עצות שיסייעו בקניה מוצלחת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"למקרר מקומי תהיה רשת שחורה מאחורה", מקרר אלקטרה מראה את הצד היפה שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

המותג – מיובא או תוצרת הארץ?

בשנים האחרונות חלה מהפכה בשוק המקררים בישראל ומספר החברות המייבאות מותגים מחו"ל גדל. מנסיוני של דיארי, המקררים המיובאים לרוב פחות אמינים, מחזיקים מעמד מעט שנים וייתכן מאוד שיצריכו תיקונים רבים בשלוש השנים הראשונות לחייהם.

“ניתן לזהות מקרר שלא יוצר בישראל לפי הגב השטוח שלו", מסביר דיארי, "למקרר מקומי, לעומת זאת, תהיה רשת שחורה מאחור". המכשיר המומלץ ביותר, לדבריו של דיארי, הוא מקרר "עממי", אך איכותי ואמין - תדירן הישראלי. לדעתו, מותגים כמו LG, סמסונג ו-SHARP מומלצים פחות ודורשים הוצאות תחזוקה רבות. יוצא מן הכלל הוא מקרר אמנה האמריקאי. למרות שהינו תוצרת חוץ, הוא מתפקד בצורה לא רעה. יש רק לוודא שהוא אכן מיוצר בארצות הברית ולא בקוריאה.

מחיר - 1,500-10,000 שקלים

את המקררים ניתן לחלק לשתי קבוצות מחירים: הזולים, שמחירם נע בין 1,500 ל-2,000 שקלים, והיקרים יותר, שעלותם מתחילה ב-4,500 שקלים ויכולה להגיע למאה אלף שקלים ואף יותר. הפרשי המחיר הגבוהים במוצרים הקיימים בשוק לאו דווקא מעידים על איכותם או יעילותם של המקררים, והם נקבעים בין היתר גם לפי קיבולת וצורה. עמידות המקרר תלויה יותר בדגם המקרר ובתחזוקה נכונה.

קיבולת: מחיר המקרר מושפע גם מהנפח הפנימי שלו. מקררים עם קיבולת שבין 200 ל-400 ליטר עולים בין 1,400 עד 4,000 שקלים. מחירם של מקררים בעלי קיבולת של 500 עד 600 ליטר הוא 3,500 עד 7,000 שקלים. לאדם שגר לבד יספיקו 350 ליטרים, לזוג צעיר 450, ואילו משפחה ממוצעת תסתפק ב-500 עד 600 ליטרים. שימו לב שנפח גדול מדי יגרום לבזבוז אנרגיה, אך גם נפח קטן מהרצוי יגרום לחוסר נוחות בגלל הצורך התמידי לסדרו. כמו כן יכולת ההקפאה של מקרר קטן נמוכה מזו של מקרר בעל נפח גדול. דיארי אומר כי הפיתרון הנהוג כיום הוא "להחזיק בשני מקררים נפרדים - להשאיר את המקרר ישן ופשוט להוסיף לו עוד אחד".

צריכת החשמל: לטענתו של דיארי, “רמת צריכת האנרגיה לא משפיעה במיוחד על עלותו של המקרר, מכיוון שבשנים האחרונות מנועי המקררים חסכוניים יותר". יחד עם זאת, מקררים ישנים צורכים יותר חשמל, לכן על פי פיקס, "אם המקרר שלכם שרד יותר מדור קרוב לוודאי שהוא היה איכותי, אבל היום הוא דווקא בזבזני יותר”. דירוג צריכת החשמל במקרר נמדד על פי רמות, החל מ-A שהיא החסכונית ביותר, וכלה ב-G הזללנית בחשמל. לרוב מקררים עתיקים ימצאו את עצמם במקום גבוה יותר במדרג הצריכה, אף על פי כן ההפרשים בחשבון החשמל יסתכמו, סביר להניח, ב-300 שקלים לשנה בלבד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

צורה חיצונית

מידות המקרר צריכות להתאים לגודל המטבח, ולכן כדאי למדוד את החלל בחדר ואת גודל המקרר ולהקפיד שיישאר מרווח של 5 עד 10 סנטימטר בין המקרר לסביבתו. כדאי להקפיד במיוחד על מרווח בין גב המקרר לבין הקיר שמאחוריו, על מנת שלא לגרום נזק למנוע החימום של המכשיר. חשוב לוודא גם שהמקרר עובר במפתן הדלת, או שניתן לפרק את דלתו בעת הצורך. המקרר צריך להיפתח בנוחות ולהשאיר מרחב לתמרון, לכן יש לקחת בחשבון גם את כיוון פתיחת הדלת. במקרים מיוחדים ניתן לשנות את כיוון הפתיחה, רק תדאגו לוודא שניתן לעשות זאת לפני כן אצל ספק המקרר, בדרך כלל הם אלו שמבצעים את העבודה. חשיבה לטווח ארוך כוללת גם בדיקה של תקופת האחריות על המוצר. כדאי לשאול את היצרן למשך כמה זמן היא ניתנת, מה היא כוללת והאם שירותי התיקון ניתנים בבית הלקוח. במידה ואינכם מרוצים מסוג האחריות המוצעת, קחו בחשבון שחלק מהחברות מאפשרות להאריכה תמורת תשלום נוסף.

מדפים במקרר. FuzzBones, ShutterStock
מגרות קטנות או מדפים בדלת המכשיר דווקא יביאו לבזבוז של מקום/ShutterStock, FuzzBones

סוגי מקררים שונים

מקרר בעל מקפיא עליון - המבנה הקלאסי, הנפוץ וגם הזול ביותר.

מקרר עם מקפיא תחתון – לאנשים שלא יכולים או אוהבים להתכופף.

מקרר בעל שתי דלתות - מקרר מפוצל עם דלת לצד דלת, בו המקפיא והמקרר נמצאים זה לצד זה. ניתן גם למצוא מקרר בעל דלת נוספת, שמאחוריה ממוקם חלל המקפיא. מקרר כזה לרוב יהיה יקר ומאובזר יותר. לרוב הוא יצויד בברז למים קרים, יצרן קוביות קרח או קרח כתוש. טווח המחירים עבור מקררים מהסוג הזה עם קיבולת של 500 עד 600 ליטר הוא בין 6,500 ל-12,000 שקלים, ואילו מקררים עם קיבולת של 600 עד 780 ליטר עולים בין 7,000 ל-17,000 שקלים. למי שצורך הרבה מזון קפוא. יש לשים לב שמקרר כזה עלול להיות בעייתי בגלל מימדיו הצרים, ולכן הוא אינו מתאים לאחסון קופסאות, תבניות וסירים גדולים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקרר עם מקפיא תחתון, מיועד לאנשים שלא אוהבים להתכופף/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקרר שתי דלתות של BEKO, אינו מתאים לאחסון קופסאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

על המדף

המדפים במקרר ישפיעו במידה רבה על נוחות הניקיון ועל אופציות השימוש בו. מדפי רשת יאפשרו אוורור מרבי של המזון, אך מדפי זכוכית נוחים יותר לניקיון. ברוב המקררים המדפים ניתנים להזזה ולשינוי וניתן להוציאם ממקומם. כדאי גם לבדוק את חללי האחסון הייעודיים הממוקמים בגוף המקרר. לעיתים מגרות קטנות או מדפים בדלת המכשיר דווקא יביאו לבזבוז של מקום, ולא לניצול יעיל של חלל המקרר. יש לשים לב אף לסוג הפלסטיק ממנו עשויים החוצצים המייצרים את החלוקה הפנימית במכשיר. פלסטיק קשיח ישמור על צורתו לאורך ימים, ואילו חומר מאיכות זולה יותר, סופו שישבר.

הטמפרטורה במכשיר

ישנם מקררים המאפשרים שליטה מדויקת על מד הטמפרטורה במכשיר. האופציה הקונטרול פריקית תאפשר לכם לשמור על המזון לאורך זמן ואף לחסוך בצריכת החשמל, אולם המנגנון המורכב שעומד מאחוריה לעיתים מועד לתקלות ולתיקונים. ניתן אף לבחור במקרר בעל אפשרות להקפאה מהירה, המקררת במהירות בקבוקי משקה ובשר, כך שהמזון שומר על טריותו לאורך זמן. טכניקת קירור נוספת היא Air Flow, המפזרת את הקור במכשיר באופן אחיד, גם בדלת וגם בסמיכות לדפנות. חולי הניקיון יעדיפו דווקא את מנגנוני ההפשרה, המונעים הצטברות של קרח בחלל הפריזר, חוסכים בלגן וסרבול ומקלים את פעולת הניקוי של המקפיא.

מטבח מעוצב. AnnaIA, ShutterStock
גם מקררים צריכים ספייס, מטבח מרוכז במיוחד/ShutterStock, AnnaIA

עיצוב

בשוק קיימים מקררים שונים בעיצוב משתנה ובצבעים מגוונים. SMEG, אחת מהחברות הבולטות בתחום, מייצרת מכשירים צבעוניים עם עיצובים בסגנון רטרו. מחירם של מקררי הווינטג' הוא יחסית גבוה, לכן אם אתם מעדיפים לחסוך, פחית צבע מטלי ומברשת, יכולים גם הם לעשות את העבודה. קיימים בשוק גם מקררי יוקרה, כמו: SUB ZERO או וייקינג שדלתותיהם יכולות להיות מותאמות במיוחד לעיצוב החלל שמסביבם. אלה גם עולים בהתאם ומחירם מגיע לעשרות אלפי שקלים. יתרון נוסף שמגיע עם מקררים אלו הוא המנגנון המכני שלהם, המסייע לשמירה על המזון לאורך זמן. כך למשל בשר טרי יוכל להישאר במקרר כזה במשך זמן כפול מאשר במקרר רגיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם אתם מעדיפים לחסוך, אפשר לעשות גם לבד, מקרר של SMEG/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחזוקה נכונה

הקפדה על הרגלי ניקיון קבועים ושימוש נכון במקרר יסייעו בשמירת אורך חייו. את גומיות המקרר יש לנקות מדי פעם "אפילו עם מברשת שיניים", מציע דיארי. מומלץ אף למרוח עליהן וזלין, ששומר על גמישות ומבטיח איטום. מריחות רעים ניתן להימנע בעזרת חצי תפוח אדמה שמונח במקרר, הסופח אליו ניחוחות בלתי רצויים.

מלבד תוספות שנתיות לחשבון החשמל, יש לקחת בחשבון גם את עלות ההובלה. בדרך כלל מחירי השרות נעים בין 70 ל-100 שקלים, אולם יתכן כי הובלה לקומות גבוהות יותר וכן פינוי של המקרר הישן יצריכו תשלום נוסף.

החלטתם להשאר עם המקרר הישן? כך תשדרגו אותו

השוואת מחירי מקררים באתר kama

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully