וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיריים אינדוקציה: יתרונות, חסרונות ומה צפוי לגז?

יעל חן

9.1.2012 / 0:15

בישול באינדוקציה הולך וממגנט אליו יותר ויותר ישראלים המחפשים חידושים ושיפורים בגזרת המטבח, ובמיוחד בבישול - מה יתרונות וחסרונות השיטה ביחס לגז הישן והטוב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא זול, אבל מעוצב להפליא. כיריים אינדוקציה בצורת מניפה של Teka/מערכת וואלה!, צילום מסך

אינדוקציה: היתרונות

ישראלים היוצאים השוקה, אל חנויות החשמל, בחיפוש אחר כיריים חדשות, נוטים לאחרונה, כך מסתמן, להשקיע את כספם בכיריים בשיטת האינדוקציה, וזונחים את הגז מאחור. "שיטת האינדוקציה היא שיטה על פיה סלילים מגנטיים הממוקמים מתחת למשטח הזכוכית הקראמית, יוצרים אפקט חום מדויק בקוטר המתאים לתחתית כלי הבישול", מסבירה אורה לוסטיג מנהלת שיווק באלקטרה. "מדובר באנרגיה יעילה ביותר שאינה הולכת לאיבוד, כאשר במהלך הבישול נוצר שדה מגנטי שמחמם את הסיר בלבד, בעוד שהאיזור שמסביב נותר קר. אם לא מונח סיר על הכיריים, גם אם הן מופעלות, הן לא יתחממו. החימום מתבצע רק ברגע שמונח סיר".

היתרון בשיטת הבישול הזו, הוא בכך שהזרם המגנטי מתרכז בנקודות המגע שבין אזור הבישול לסיר. כמו כן, מיד עם הסרת הסיר, אזורי הבישול מתקררים, כך שהסיכון הקיים בכיריים קרמיות לשים יד על כיריים חמות מבלי לדעת שהן עובדות, מצטמצם. הבישול באמצעות אינדוקציה מהיר יותר ובטיחותי, משום שרק האזורים הרלוונטיים חמים, כך גם חלל המטבח כולו מתחמם פחות.

שיפורים ותוספות

לוסטיג מוסיפה ואומרת כי לאחר דקה הכיריים כבות אוטומטית והשיטה מאפשרת גם הפעלה באמצעות לוח בקרה.

חברות שונות מציעות גם פונקציה, המביאה את אזור הבישול לעוצמה המקסימלית, ואחר כך מנמיכה אותה - אלמנט יעיל כאשר מכינים תבשילים המצריכים הרתחה מהירה תחילה ומיד אחר כך בישול איטי על אש קטנה. בנוסף לאלה קיימות גם כיריים המאפשרות תכנות דיגיטלי של זמן הבישול המגדיר ההתחלה וסיום של תהליך הבישול, של כל אזור בישול בנפרד, זאת בחישוב מדקה אחת ועד 99 דק'. "זוהי פונקציה המאפשרת להכין ארוחות מבלי להשגיח על תהליך הבישול", אומר אסי ארביב מ-Teka ומוסיף עוד פונקציה שמקלה על החיים במטבח - "סטופ אנד גו". מדובר בפונקציה יעילה שבזכותה ניתן לעצור את תהליך הבישול בלי הצורך לאתחל את הכיריים, "רק נגיעה אחת והכיריים יזכרו את התכנות - את העוצמה שנבחרה, תוכנית הבישול או הזמן שהוקצב לבישול".

לא חדש, אבל תופס תאוצה רק עכשיו

למרות ששיטת האינדוקציה אינה חדשה, והיא קיימת כבר מ-1900, היא תפסה תאוצה בעולם החל משנות ה-70, והפכה לפופולארית בישראל רק בשנתיים האחרונות. גם יעקב אורטס מחברת לה קוצ'ינה מבחין במעבר זהיר אך עקבי של צרכנים לכיריים מסוג אינדוקציה ומזכיר יתרון משמעותי נוסף, הקשור בעיצוב הכיריים, השומר על חזות נקייה במטבח ומקל על ניקיון הכיריים בתום הבישול, שיכול להתבצע בהעברת מטלית על משטח הזכוכית.

בין החידושים העיצוביים בתחום, כיריים אינדוקציה השוברות את המראה השחור והמוכר שבו הוצעו עד כה ומופיעות לראשונה על טהרת הלבן, סדרת "דומינו" של מותגי Teka או Miele למשל, היא סדרת כיריים המגיעה כיחידות בודדות בגודל של 30X50 ס"מ וניתנות להתקנה על פי צורכי המבשל כאשר את הדומינו ניתן להתקין בכל מקום במטבח ולא כיחידה אחת.

יש גם חסרונות

אך לצד כל אלה, מגיעה שיטת האינדוקציה גם עם כמה חסרונות, שלא כל אחד יוכל להשלים איתם במטבח: בראש ובראשונה המחיר הגבוה יחסית: ברשת לה קוצ'ינה עד 7,120 שקלים, ברשת Teka עד 13,900 שקלים, וברשת Miele הוא רק מתחיל ב-6,490 שקלים ואין לדעת במה יסתיים ("תלוי במטבח"). מלבד זאת מעבר לאינדוקציה מצריכה בדרך כלל קניית סירים חדשים, שיתאימו לשיטה. הסירים בחנויות מגיעים עם סימון מיוחד לאינדוקציה. ניתן גם פשוט לקחת מגנט לחנות ולבדוק אם הוא נתפס לסיר, מה שמזהה את הסיר כמתאים. בנוסף יש קושי מסויים בהכנת אוכל מוקפץ, מכיוון שכל הרמה של הסיר מהכיריים מבטלת למעשה את פעולתן (שהרי אם לא מונח סיר, הכיריים לא פועלות). בנוסף קשה כמובן להכין מאכלים על האש, כמו חציל על האש, בדומה בכיריים על גז. מלבד כל אלה, קיים המחסום הפסיכולוגי של אנשים רבים לחמם אוכל על חשמל נסתר ולא על אש גלויה.

הגז לא חלף מן העולם

למרות ששוק הכיריים עבר לא מעט גלגולים ומשנה לשנה מוצעים יותר ויותר חידושים טכנולוגים בתחום, מציין ארביב שכיריים גז המסורתיות לא חלפו מן העולם וממשיכות לככב במטבח המודרני "זאת בעיקר בשל מחירן הנוח וההרגל של הצרכן הישראלי להפעלה בגז, שגם היא זולה יותר". אומר ארביב, ומוסיף, שבהתאם לביקוש המתמשך, קולקציות הכיריים מגז בשנים האחרונות עברו שדרוג עיצובי, ניתן להשיגן במראה תעשייתי אך מעודן, והן כוללות הצתה אלקטרונית, מערכת גז מתקדמת המונעת סתימות, כפתורי בקרה נוחים ואלמנטים בטיחותיים נוספים להגנה. כמו כן, קיימות בשוק כיריים גז בכיסוי משטחי זכוכית קראמית בצורת חצי ירח, רשתות מברזל יצוק, בשילוב של מספר מבערים. "קיימת התחשבות בצרכן, בנושא המרווח בין מבער למבער בהתאם לצרכי המבשל. כמו כן, מציעות החברות כיריים משודרגות מגז בעלות צג דיגיטלי, ו"נורית חום שיורי" - נורית בטיחותית המתריעה על חום גבוה במשטח החימום לאחר כיבוי גוף החימום, מה שהופך את המשטח בטוח למגע- ברגע שהחום לא התפוגג, נורית החיווי מתריעה על כך. חידוש נוסף בולט הינו טיימר עצמאי לכל מבער שבאמצעותו ניתן לקבוע מראש את פעולתו של כל מבער מה שמתאים הן לבישול עדין והן לבישול מהיר.

טווח מחירים (אינדוקציה):
3,900 שקלים - 13,900 שקלים ב- Teka
5,090 שקלים - 7,120 שקלים - ב- La Cucina
החל מ-6,490 שקלים ב- Miele (תלוי במטבח)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משטח בישול אינדוקציה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שדה מגנטי מתחת למשטח הזכוכית הקראמית יוצרים אפקט חום מדויק בקוטר המתאים לתחתית כלי הבישול/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סביבת עבודה רחבה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אינדוקציה "דומינו"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש אופציה לכיריים מעורבות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיריים גז עם נורות חיווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully