וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב באור

גלית ברגידה, מהנדסת חשמל ומעצבת תאורה

20.4.2006 / 12:32

תאורה נוחה להתמצאות במטבח ודימרים לחדר הטלוויזיה - התאורה הנכונה נותנת את הפיניש האחרון לעיצוב הפנים והתכנון האדריכלי

אור ולעומתו תאורה - האבחנה בין שני אלה מסבירה מצד אחד את ההבדל ביניהם ומצד שני את קשר הגומלין. האור שמקורו בטבע - בשמש, בירח - הוא גורם חיוני לחיים. שימוש נבון בו מסייע להבחין בין צבעים שונים ופרטים שרוצים להדגיש. תאורה טובה אינה בהכרח מושגת מאור חזק, אלא דווקא מבחירת סוג התאורה המתאים למטרה.

בשעות היום אפשר לווסת את האור החודר לבית בסוכך, וילון או תריס. עם רדת החשיכה התאורה המלאכותית מקבלת משנה חשיבות. תכנון התאורה בבית על כל פרטיה מוביל מהכניסה דרך חדרי הבית ועד לגינה או המרפסת שבחוץ.

הכניסה

תאורת הכניסה מזמינה אותנו אל תוך הבית. תאורה לא מסנוורת, UP LIGHT (כזו המכוונת כלפי מעלה), תאיר את חזית הכניסה, והתאורה שמחוץ לדלת (מעליה או בצדיה) תאפשר לפתוח את הדלת בנוחות. מומלץ, אם כן, להתקין מפסק חילוף (מפסק שאפשר להפעיל משתי נקודות בבית) או לסירוגין לחצן אוטומטי (לחצן עם זמן מושהה, כמו בחדרי מדרגות) לזמן קצוב הן בבית והן מחוצה לו. האור בתוך הבית צריך להיות חזק יותר, כדי לסמן את הדרך פנימה.

חדר המגורים

בתאורת חדר המגורים כדאי להשתמש במנורות בעלות תכונות שונות המאפשרות "משחק" רב יותר בקביעת סוג האווירה הרצויה בכל מצב. תאורת הסלון תהיה רכה ובהירה. רצוי לקבוע נורות מסוג הלוגן וליבון עם אפשרות לעמעום (דימרים): להדגשת נישות, פסלים, תמונות או כל אלמנט אדריכלי אחר. בזמן צפייה בטלוויזיה יש לעמעם את האור ולהוסיף אור עדין מאחורי הצופה. כך אפשר למנוע את ההשתקפות במסך ואת הניגודים החדים בין האור לצל בשדה הראייה. אלמנט אדריכלי מרחף (קורה, תקרה מונמכת, מדפים) אפשר להדגיש בפס תאורה לבנה קרה (COLD WHITE).

כדי ליהנות מקריאת ספר, אין די בכורסה נוחה; יש להתאים לכך גם את התאורה. לפיכך כדאי להוסיף מנורה עומדת שתדגיש את הפינה ותרכז את האור בלי סנוור.

פינת אוכל

תאורת פינת האוכל תתאפיין לרוב במנורה יורדת מעל לשולחן האוכל בגובה של כ-60 ס"מ למניעת סנוור הסועדים. תאורה מתפצלת תאפשר הארה בזמן פתיחת השולחן לאירוח. לצד הקירות אפשר לשלב גופי תאורה עומדים או כאלה המותקנים על הקיר להארת המזנון וליצירת אווירה נעימה לאכילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המטבח

בדרך כלל הוא המשך טבעי מפינת האוכל ומואר בשלושה מצבים:
1. תאורה נוחה להתמצאות מרכזית.
2. תאורה ממוקדת מעל למשטח העבודה.
3. תאורת רקע, כשהמטבח לא בשימוש.

מעברים

רצוי שתאורת המעברים וחדרי מדרגות תהיה רציפה וברורה, למשנה זהירות במדרגות וכדי למנוע היתקלות בחפצים. בחדרי המדרגות התאורה תהיה בפודסטים מהקיר ותאורת התמצאות נמוכה שקועה בקיר, לשמירת רוחב מרבי של המעבר.

חדר רחצה

בחדר זה כדאי להתקין תאורת הלוגן מוגנת מים מצדי המראה, שתשקף כהלכה את פני המתבונן. ובנוסף - תאורה כללית לכל החדר.

חדר ילדים

מאחר שהחדר משמש גם למשחקים, גם ללימודים וגם לשינה, כדאי להציף אותו באור מרכזי שיאפשר תנועה בטוחה ולאחר מכן להתמקד בהארת הפינות השונות: אפשר לעצב פינה לקריאת סיפורים עם תאורה ממוקדת לכיוון הספר. שולחן לימודים מצריך תאורה יעילה. לשם כך תשולב נורת פלורוסנט מדגם T5 בתחתית הספרייה (דגם חדיש - נורות דקות עם עוצמת תאורה חזקה ללא ריצוד), או מנורה שתנוע עם זרוע לכוונון נוח.

חדר שינה

בחדר ההורים מומלץ למקם את התאורה הכללית סמוך לארון הבגדים, כך שיהיה אור גם להתמצאות בבחירת הבגדים. מעל המיטה, משני צדיה, נכון למקם תאורת קריאה מתכווננת. בנוסף לכך כדאי לדאוג לתאורת אווירה עם עמעם שתשמש לריכוך הניגודים החדים שיוצרות מנורות הקריאה.

המשרד הביתי

גם בחדר עבודה כדאי לדאוג קודם כל לתאורה כללית המשמשת כתאורה היקפית מעל לניירת העבודה, שאותה ניתן לעמעם ולהתאים את עוצמתה לצרכים. חשוב גם להתקין תאורה ממוקדת מעל למשטח העבודה והמחשב. תאורה א-סימטרית תתאים למניעת השתקפות במסך. תאורה חלשה מאחורי המסך תמנע שוב את הניגודיות ותעייף פחות את העיניים.

תאורת חוץ

לתאורה זו משקל רב ביצירת האווירה מחוץ לבית. משחק באור וצל שנוצר מצמחייה, פסלים או ציפוי הקיר באבן ייצור הרמוניה בעיני הצופה. עצים וצמחים המוארים בתאורה שקועה, או בדוקרנים, יוצרים הרגשת מסתורין - כאשר האור עובר דרך העלים ונע עם תנועתם. גם תאורה במפלי מים קטנים תזרום בפסי זהב ותשרה רוגע נעים.

מסלול התאורה ברחבי הבית, המשרד ומחוצה לו מעיד עד כמה חשובה ומשמעותית התאורה ליצירת נוחות ורוגע. כיום, עם כל ההתפתחות הטכנולוגית, אפשר לעשות בלא קושי את השינויים הקטנים שמשפרים את החיים.

סוגי נורות

הנורות נחלקות לשלושה סוגים נפוצים בסביבה הביתית:
1. נורות ליבון
2. נורות הלוגן
3. נורות פלורוסנטיות קומפקטיות PL

1. נורת ליבון - נורה בעלת החזרי אור טובים (מעבירה את הצבעים בצורתם הטבעית). אורך החיים של נורת ליבון סטנדרטית - כ-1,000שעות.

סוגי נורות:
- נורות עם הברגה רגילה E27, או נורות עם הברגה צרה E14. פיזור אור טוב יותר.
- נורות עם זכוכית שקופה או זכוכית חלבית, האחרונה בעלת פיזור אור טוב יותר.
- נורות עם כיסוי מתכת בבסיס (PAR) לפיזור אור טוב יותר לחזית.
- נורות עם כיסוי מתכתי בראשן לפיזור אור לא ישיר.

2. נורות הלוגן - נורה זו מפיקה אור רב יותר מנורת ליבון בעלת הספק זהה. גם לה החזרי אור טובים. תוחלת החיים של נורת הלוגן סטנדרטית כ-2,000 שעות. נורות ההלוגן בדרך כלל קטנות ודקות עם שנאי אלקטרוני להורדת המתח או כזה המאפשר חיבור לעמעם (דימר). קיימות גם נורות בחיבור ישיר ל-230 וולט (ללא שנאי).

החיסרון הבולט שלהן הוא החום הרב שהן מפיקות. על ידי עמעומן ניתן להקטין את החום ואת צריכת החשמל. נורות הלוגן עם רפלקטור, הנקראות דיקרויקה, מיועדות להגברת האור החזיתי והעברת החום לאחור.

3. נורות פלורוסנט/ פלורוסנט קומפקט (PL) - נורה זו צורכת פחות חשמל מנורת ליבון (נורת פלורוסנט קומפקטית 11W = נורת ליבון 60W. אורך החיים של נורת פלורוסנט - כ-10,000 שעות - תכונה בולטת שכדאי לנצלה במקומות שנדרשת הארה ברוב שעות היום. נורות אלו מפיקות אור לבנבן יחסית לנורות הליבון וההלוגן.

קיימים כמה גוונים לתאורת הפלורוסנט:
- אור יום (DL) - תאורה לבנה סגלגלה.
- לבן קר (CW) - תאורה לבנה.
- לבן חם (WW) - תאורה צהובה, המנסה להתקרב לזו של נורת ליבון.

יש כיום מספר רב של צורות ודגמים:
- נורות פס, מוארכות, עגולות, קשתיות, כדוריות ועוד. 2 פינים, 4 פינים.
- נורות עם משנקים נפרדים (סטרטר, אלקטרוני).
- נורות פס חדשות דגם T5, דקות יותר ופועלות עם משנק אלקטרוני בלבד.
- נורות עם משנק משולב בבסיס נורה בעלת הברגה התואמת הברגת ליבון.

טיפים לתכנון התאורה הביתית

טיפים לתכנון תאורה בחללים קטנים:
- הארת החוץ - תיצור את התחושה שהחוץ הוא חלק מהפנים.
- תאורה רציפה ללא כתמי אור וחושך - תגדיל את המעברים.
- הארת התקרה יוצרת תחושה של חלל גבוה.

טיפים לבונים /משפצים:
- תכנון התאורה יתבצע על תוכניות ריהוט, להתאמת מיקומי התאורה.
- מומלץ לפזר שקעים בפינות החדרים לתאורה עומדת.
- רצוי להתקין תאורה משולבת בארון הבגדים.
- מומלץ לתכנן תאורת חירום בחדרי מדרגות.
- מומלץ לתכנן הארה ישירה למשטחי עבודה במטבח.
- להתקין תאורה הפועלת עם חיישן תנועה בכניסה לחניה.
- לדאוג למפסקי חילוף בחדרים ובפרוזדורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully