וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעולה על עצמה: גלריה לאמנות וחנות נעליים מטריפה בניצוחה של זהה חדיד

הגברת הראשונה של עולם האדריכלות משגרת שני פרויקטים חדשים שמסחררים את סצנת העיצוב. גלריית סאקלר בלונדון זוכה לגג נחשולי ובוטיק נעליים במילאנו הופך לחלל עתידני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
The Magazine מבנה צבאי ששימש במקור כמאגר תחמושת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם היינו זקוקים להוכחה כי האדריכלית המובילה בעולם זהה חדיד לא נחה לרגע, השנה האחרונה הוכיחה מעל לכל ספק כי מדובר באחת מהתופעות הוויראליות של התקופה. במהלך החודשיים האחרונים הספיקה חדיד לעצב בקבוק יין במהדורה מוגבלת עבור היצרן האוסטרי Leo Hillinger, אבטיפוס לחברת הספנות הגרמנית Blohm + Voss ובית -בובות לארגון הצדקה Kids; מפעל BMW בלייפציג שזכה בפרס למצוינות תעשייתית באירופה לשנת 2013 ובית ההוצאה לאור Thames and Hudson הקדיש 288 עמודים ליצירתה. משרדה השוכן בלונדון, משלים בימים אלו את עיצוב האצטדיון הלאומי ביפן והופקד גם על עיצוב מלון 'ME by Meliá' בבורג' חליפה, דובאי,-מתחם דירות ואירוח והראשון בתכנונה במזרח התיכון; 'גלריה סאקלר' נפתחה בימים אלו בהייד פארק, לונדון ובמהלך שבוע האופנה במילאנו שנערך בספטמבר האחרון, חשפה גם את חנות הדגל לרשת 'סטיוארט וייצמן', הראשונה בשרשרת בוטיק מסחרית שחדיד תעצב עבור המותג.

זהה חדיד פותחת את הפה ביום האישה הבינלאומי

זאהה חדיד. AP
עובדת במקביל על מאות פרויקטים - זהה חדיד/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלק הישן של הגלריה בנוי כמבנה ניאו קלאסי מהמאה ה-19/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדיד בת 63, נחשבת לאחת מהדמויות המשפיעות והפופולאריות בנוף האדריכלי של התקופה. מעצבת על, רב -תחומית ועתירת מוניטין בשדה המחקר והאקדמיה שידה בכל. טביעת האצבע הייחודית והאופיינית לה נחשבה לא אחת לכזו שמקדימה את זמנה. איקונה, פרסונה, חלוצה, מהפכנית, כוכבת, גיבורת תרבות ולגדולת מבשרי האדריכלות הממוחשבת של העידן הדיגיטלי שהכתיר אותה כבר ב-2004 כגברת הראשונה של פרס פריצקר לאדריכלות והקנה לה תהילת עולם. מדובר בבוגרת המוסד הנחשב לאדריכלות AA בלונדון , שנולדה למשפחה אמידה מבגדד. במהלך שנות השמונים פתחה בלונדון את משרד האדריכלים הקרוי על שמה, שהפך במהלך 3 עשורים לממלכה של אדם אחד עם רזומה מרשים הכולל למעלה מ-950 פרויקטים, צוות של כ- 400 עובדים ויצירה ב-44 מדינות. היא נחשבת לאישה מרשימה ומרתיעה באותה נשימה, שנויה במחלוקת-ממש כמו המבנים שהיא מייצרת. יצירות אמנות ואוטופיה יותר מאשר בניינים של ממש. מצעד ראווה אדריכלי המתריס כנגד המודרניזם ישר הזווית ומטשטש את הסדר האדריכלי הקיים. כחסידת אסכולת ה-'דקונסטרוקציה' חדיד שוברת מוסכמות ומשוחררת מתבניות מרובעות ונוקשות. היא מותחת את גבולות הטכנולוגיה ומאתגרת את הבנאליות של הגיאומטריה, התבנית והחומר מתוך מניפולציה, ארגון וטיפול ייחודי ברכיבים, בחלל ובמרחב. המדיה הדיגיטלית היא מושג מפתח ביצירתה; סמל התקופה בת זמננו,המנפץ תחת ידה סממנים של מסורת, אידיאות ונורמה ומתרגם את הצורני והבלתי אפשרי לאדריכלות פוטוריסטית וחד-פעמית, המפגישה בדרמטיות בין האבסטרקטי, הקונספטואלי, הפונקציונאלי והמפוסל.

המוזיאון המוזר שתיכננה חדיד ברומא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גג הגלריה עשוי סיבי זכוכית שעשוי כטקסטיל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צורה אופיינית לחדיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

13 שנה אחרי שחנכה את מסורת ביתני הקיץ השנתית, חוזרת חדיד לשתף פעולה עם 'גלריית סרפנטיין' לאמנות עכשווית בהשקת 'גלריית סאקלר' השוכנת בהייד פארק בלונדון. האגף החדש ממוקם במרחק של כ-900 מ' מהמבנה הראשי של הגלריה הנודעת וכולל אזורי תצוגה, מסעדה ומרחב התכנסות ציבורי. הפרויקט המאתגר, בעלות של כ- 14.5 מיליון יורו, מורכב משני חלקים שונים ומנוגדים המחברים בין חדש לישן וממזגים בין בניין ניאו-קלאסי מהמאה ה-19- אשר עבר תהליך של שיפוץ,הרחבה, חידוש ושימור. לצידם ישנה תוספת חדשה וגלית ברוח החדידית האופיינית.

חמש הנשים המובילות בעולם העיצוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החוץ נכנס פנים ולהפך, באגף החדש של הגלריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוש ענק שמרכיב את הגג ונראה כמו חומר אורגני/מערכת וואלה!, צילום מסך

The Magazine, מבנה היסטורי מ-1805 שמאכלס את הגלריה החדשה, שימש במקור כמאגר נשק ואבק שריפה. ב-1963 יצא משימוש ומאז, שימש כמחסן של הגנים המלכותיים, עד להסבתו הנוכחית כביתן לאמנות בת זמננו. חלקו הראשון של הפרויקט כלל הסרת תוספות ומחיצות מאוחרות, הרחבת השטח הפנימי והמרתו לחללי תצוגה ותערוכות מתחלפות. הארכה חדשה ואינטגראלית של המבנה הקיים, מחברת בין שני העולמות ומתעקלת החוצה מצדו של המבנה ההיסטורי, כקורת גג עכשווית למסעדה ואזור אירועים וכנסים.מדובר בחופה לבנה וחדשנית מטקסטיל של סיבי זכוכית, הנתמכת על ידי חמישה עמודים ותחומה בקירות זכוכית. "תוספת שאנו מאמינים ומקווים להפכה לפלטפורמה קולינרית ותרבותית. סיומת קלילה, שקופה ודינאמית, אשר למרות אופייה הצנוע והארעי מעניקה למבקרים תחושה בר-חלוף. חופת מתיחה קליפתית ברוח התקופה אשר מתכתבת עם סגנונו הקלאסי והשמרני של המבנה הקיים ובו בזמן לוקחת אותנו אל המאה ה-21", כמצויין בהודעה לתקשורת שמסרה הגלריה המחודשת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלמנטים שחוזרים על עצמם בחלל חנות כמו גופי תצוגה ישיבה ומידוף בסטיארט וייצמן, מילאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף מרכזי להצגת הנעליים כמו פסל שניצב במרכז/מערכת וואלה!, צילום מסך

את תפישת עולמה החופשית והמפותלת היא מיישמת גם בחנות הדגל לבית 'סטיוארט וייצמן'. בוטיק הנעלה שנפתח בקול תרועה במהלך שבוע האופנה במילאנו. חנות הקונספט וסניף ה-100 של המותג האמריקאי, הינו שיתוף פעולה ראשון בין הרשת היוקרתית לחדיד ויריית הפתיחה שצפויה לכלול חמישה סניפים נוספים שיושקו במהלך 2014 בהונג קונג, רומא, וניו יורק. היכל העיצוב והלייף סטייל, שחנך ב-'ויה סנט אנדריאה 10' האייקונית שבבירת האופנה האיטלקית, מבטא את סגנונה המיוחד של חדיד ומעניק למבקריו חווית קניה חד פעמית. מקום המקיים דיאלוג מהונדס בין אדריכלות, עיצוב ואופנה ומפגיש בחתונה מרגשת בין הארכיטקטורה של חדיד לכף הרגל הנשית של וייצמן. ממעצבי הנעליים הידועים בעולם, שתרגם את אגדת סינדרלה לסיפור הצלחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופים מודולאריים שנעשו בהשראת עולם הנאוטיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגש מרגש בין האדריכלות של זהה חדיד לכף הרגל הנשית של סטיוארט וייצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיצוב הפנים של החלל המשתרע על 278 מ"ר, מטפלת חדיד בחלוקה רעיונית מסחרית שאינה פיזית בלבד. יצירת אזורי משנה המתאפיינים באזכורים חוזרים של אלמנטים ומקצב קסום של קפלים ושקעים, מרכיבים מארז הוט-קוטור שהינו חלק מהותי ובלתי נפרד מערכי המותג, המוצר ומחוויית הקנייה של הלקוח. קו עיצוב מונוכרומאטי מייצר חלל מינימליסטי, זוהר אך אלגנטי המתרגם את הפונקציונאלי, הארגונומי, האמורפי והמודולארי לגופי תצוגה, ישיבה ומידוף בסגנון 'פריסטנדינג' הפזורים בחלל; אלמנטים רפטטיביים אלו מצטיינים בנוכחות אמנותית מפתה ומפוסלת ומייצרים מסגרת פשוטה אך מתוחכמת, "אשר מניעה את חלוקת החלל ומחזקת את מערכת היחסים בין הקולקציה והלקוח", כפי שנמסר ממשרדה של חדיד בהודעה כתובה. לצורך יצירתן השתמשה האדריכלית בפיברגלס טבול בזהב-ורוד והן מיוצרות בטכניקה המושאלת מעולם הנאוטיקה. סיבי זכוכית מחוזקים מבטון (GRC), מטפסים אל הקירות והתקרה וממזגים בין החוסן המבני ואופיו המתועש והקריר של חומר הגלם לבין הדיוק המורכב אך המעודן של קו העיצוב הנזיל והעקמומי, שעוטף את אזורי התצוגה.

האם לאדריכל הכישורים להיות מעצב אופנה?

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully