וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ההפתעות: 150 שנה ל"טיוב" בלונדון

טל אברמוביץ'

23.1.2013 / 8:48

הן מאכלסות בכל יום אלפי אנשים ממהרים לדרכים שונות ולכל אחת מהן סגנון אדריכלי ועיצובי שונה - תחנות הרכבת התחתית בלונדון בסיקור מיוחד לכבוד יומולדת 150 ל"טיוב"

אנדרגראונד. ShutterStock
אחד מתנאי התחבורה הטובים בעולם - מפת האנדרגראונד בלונדון/ShutterStock

החודש חוגגת הרכבת התחתית של לונדון יום הולדת מכובד ביותר - 150 שנה של פעילות. מדובר ברכבת התחתית הראשונה בעולם, עם 270 תחנות הפזורות בכל רחבי העיר ובפרבריה ו- 402 קילומטרים של קווים, משרתת הרכבת, הידועה בכינוי ה"טיוב", מיליוני נוסעים בכל יום, במרבית שעות היממה. אך מעבר לניידות שהיא מאפשרת לבריטים ותיירים כאחד, היא טומנת בחובה גם ארכיטקטורה מרשימה ביותר. הנה המומלצות לביקור הבא שלכם בבירת הממלכה המאוחדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבנה כניסייתי וגוטי בתחנת סנט פנקראס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צריחים מחודדים בעלי גוון אדמדם בתחנת סנט פנקראס/מערכת וואלה!, צילום מסך

סנט פנקראס

במבט ראשון נראה מבנה ה"סנט פנקראס" שניצב על הצומת המרכזי של רחוב יוסטון רואד כמו טירה עתיקה מהאגדות או מינימום קתדרלה מפוארת, אך בעצם מדובר באחת מתחנות הרכבת העתיקות ביותר בלונדון. התחנה ומלון היוקרה "מידלנד גראנד הוטל" הנישא מעליה הוקמו בין השנים 1865-1876, בשיא התקופה הוויקטוריאנית, בתכנונו של סיר ג'ורג' ג'ילברט סקוט. את הסגנון הניאו- גותי המונומנטלי מעניקים לתחנה הלבנים בגווני האדום מהם היא בנויה, וכן הצריחים, מגדל השעון הגבוה, החלונות הקמורים והארובות בהם היא מתהדרת. מעבר ליופי שמאפיין אותה, התחנה משמשת ציר תנועה מרכזי, זאת בין היתר מאז שנהפכה בשנת 2007 לטרמינל תחבורה בינלאומי בזכות רכבת היורוסטאר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמו מפל המתפרץ החוצה עשוי פלדה בתחנת קינג'ס קרוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

קינג'ס קרוס

אם תצאו מתחנת סנט פנקראס, מיד תראו ממול את התחנה שהוגדרה עד לא מזמן כאחותה המכוערת והפחות מוכשרת – תחנת קינגס קרוס. התחנה שפועלת עוד משנת 1852 משמשת כמחברת בין לונדון הבירה לעיר הסקוטית אדינבורו, אך עם כל הפונקציונליות שבדבר, חן ממש לא היה לה. בשנת 2007, לקראת המשחקים האולימפיים זכתה התחנה למתיחת פנים מאסיבית ויקרה, שכללה הרחבת ושדרוג אולם הכניסה בעזרת קונסטרוקציה מפוארת בצורת מפל הפוך המורכב מיותר מ-2000 משולשי פלדה שהוצבה במרכזו. האדריכל ג'ון מקאסלן שניצח על השיפוץ, אחראי גם על שימור המבנה החיצוני המקורי ושיקום מרבית הפלטפורמות הקיימות בתחנה.

הרכבת התחתית בלונדון חוגגת 150 שנה. בנין ודיור
כיפת זכוכית המחדירה פנימה אור טבעי וחיוני בתחנת קנרי וורף/בנין ודיור
הרכבת התחתית בלונדון חוגגת 150 שנה. בנין ודיור
וכך תחנת הכיפה של קנרי וורף נראית מבחוץ/בנין ודיור

קנרי וורף

כשלראשה שתי כיפות ענק ממתכת בשילוב זכוכית, תחנת הרכבת קנרי וורף יכולה בקלות לזכות בתואר התחנה הכי היי-טקיסטית בלונדון, אם לא בעולם כולו. כתחנה הממוקמת ממש בלב המרכז המסחרי שבאזור הדוקסלנד, כשלצידה שלושה בניינים המאכלסים את מיטב הבנקים והחברות שיש ללונדון להציע, משמשת מדי יום מאות אלפי בני אדם. היא נבנתה בשנת 1990, אך עוצבה מחדש שנים ספורות לאחר מכן באופן שהעניק לה מראה אורבני יותר. לצורך כך, נבנו שתי כיפות הברזל- זכוכית הגדולות, שמכסות את אולם הכניסה ומאפשרות לאור יום לחדור אליו, ומעליהם אף הוקם פארק היובל הירוק. מתחת לכל הקונסטרוקציה המרהיבה תוכלו למצוא בריכה שרוחבה 24 מטרים ועומקה 265 מטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סולידית ושקטה מבחוץ - תחנת ליטונסטון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אך מקורית מבפנים עם פסיפסים צבעוניים של סצינות מתוך היצ'קוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליטונסטון

בשונה משאר תחנות הרכבת שראיתם עד כה, התחנה הזו שמצויה בפרבר הלונדוני ליטונסטון לא נראית במבט חטוף מרשימה, למעשה מדובר בבניין די משעמם ושגרתי. ובכל זאת התחנה זכתה במקום של כבוד ברשימת התחנות המעניינות ברכבת בתחתית של לונדון, דווקא בזכות מה שקורה בפנים. בשנת 2001, לקראת ציון מאה שנים להולדתו של במאי הסרטים האגדי אלפרד היצ'קוק הוצבו במסדרונות התחנה כ-17 ציורי פסיפס מרהיבים, אשר מתארים אירועי מפתח בחייו, לצד תמונות נוף מעיירת ילדותו וסצנות בלתי נשכחות מסרטיו האהובים. אז אם גם אתם אוהבים את הסרטים "הציפורים", "פסיכו" ו"ורטיגו", לא כדאי לכם לפספס את התצוגה המרשימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיאה לאבירים שגרו בה לפני מאות שנים - תחנת נייטסברידג'/מערכת וואלה!, צילום מסך

נייטסברידג'

מבנה תחנת נייטסברידג', אשר ממוקמת כחלק מקו הרכבת המוביל לכיכר פיקדילי המפורסמת ללא ספק תואם את שמה. התחנה שנבנתה בשנת 1906, נראית כמו טירה שבה התגוררו בעבר האבירים של לונדון, זאת בזכות הסגנון העתיק, הבנייה באבן אפורה חלקה, החלונות בצורת קשת והגג המקומר והכהה. אך אל תיתנו לארכיטקטורה לבלבל אתכם, בדומה לתחנות אחרות ברחבי העיר, גם תחנה זו עברה לאחרונה שיפוצים נרחבים, ביניהם הורחב אולם הכניסה ונוספו כניסות חדשות.\

לאינדקס חלונות; לאינדקס אדריכלים
לפורטל העיצוב מבית מגזין בניין ודיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully