וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ו האדא?

"צ'ו" - יחידת מגורים בגודל 4 מ"ר שתכנן האדריכל חגי נגר, מהווה פתרון דיור זמני ואקולוגי - אבל רק אם יש לכם 140 אלף שקלים

לא כולם חולמים לגור בדירת פאר במגדלי YOO שמתפרשת על 200 מ"ר וצופה על כל העיר. יש שיעדיפו יחידת דיור קטנה, צמודת קרקע שתשרת את הצרכים הבסיסיים שלהם, והכי חשוב שתהיה חסכונית וידידותית לסביבה. בדיוק בשביל אותם אנשים האדריכל חגי נגר (39) תכנן קוביית מגורים ייחודית במינה, שעשויה להתאים, לדבריו, גם לאנשים שביתם נהרס כתוצאה מאסונות טבע, צעירים המעוניינים לחסוך בכסף, או כתחליף לקרוון לטיול משפחתי בחיק הטבע. את נגר פגשנו במסגרת ביקורנו בתערוכה "בתים בשדרה" שנערכה בשדרות רוטשילד וחקרה את בתים האקולוגים של העתיד. הוא הציג שם את "צ'ו" - מיצב המגורים המציאותי ביותר שהוצג בתערוכה, ומשך אליו סקרנים רבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתרון לאנשים שביתם נהרס כתוצאה מאסונות טבע, צעירים המעוניינים לחסוך בכסף, או כתחליף לקרוון לטיול משפחתי בחיק הטבע - הצ'ו/מערכת וואלה!, צילום מסך

צ'ו היא יחידת דיור קומפקטית (CHU – Compact House Unit). גודלה 4 מ"ר, והיא כוללת את כל הפונקציות המתבקשות בבית מגורים רגיל: מטבח, ספריה בילט אין, אסלה, מקלחון, שולחן עבודה מתקפל, ארון בגדים, מקומות אחסון לפריטים שונים, מגירת נעליים ואפילו חנייה לאופניים. אלו מאורגנים בתוך תאים המוצנעים מאחורי דלתות בצורה אסתטית ונקייה. בזמן שכל הדלתות סגורות נחשפת צורתה של קובייה לבנה, סימטרית ושוות צלעות. כדי לא להסתבך ולפתוח בטעות את הדלת של המיטה בזמן שרציתם להכין לעצמכם קפה במטבח, על כל דלת מופיע הסבר שמפרט כיצד ניתן לפתוח אותה (להרים, למשוך, להיכנס וכו'). לצד הכיתוב מופיע אייקון גרפי תואם, המתפקד כמקרא ויתרה מכך מעניק לקובייה הקשר ביתי, גם אם הוא אסוציאטיבי בלבד. כך לדוגמה, על דלת תא המטבחון כתוב:Raise to cook עם ציור קטן של צלחת וסכו"ם, על הדלת שבתוכה מסתתרת המיטה כתוב: Pull to sleep עם סימול של מיטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיע אליי זוג צעיר שהתעניין בצ'ו במטרה למקם אותה על גג ביתם של ההורים ולחסוך בצורה זו קצת כסף, עד שיוכלו להרשות לעצמכם לרכוש דירה בעיר". חגי נגר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל הפונקציות של צ'ו פונות כלפי חוץ, כך שהשימוש בהן נעשה מ"חוץ" לבית, ובדרך זו ישנו שימוש מינימלי בשטח. המיטה נשלפת החוצה ומציעה לינה תחת כיפת השמיים והמטבח מאפשר בישול באוויר הצח, ללא צורך בקולט אדים כמובן. נגר מוכיח באמצעות צ'ו שהתפיסה המודרנית לגבי הבית השגרתי משתנה; במקום סביבת מגורים שתכיל את הדייר נוצר בית שמשרת אותו, ובמקום להתכנס פנימה לתוכו הוא נפתח החוצה. היחידה הקומפקטית נמצאת עתה בשלב תכנון ראשוני. לדברי נגר ניתן יהיה להכניס בה שינויים כמו מיטה זוגית שתגדיל אותה בכ-20 ס"מ, הוספת גגון, ולאלו שמתכננים להשתמש בה כקרוון טיולים - ניתן להרכיב לה גם גלגלים. "בעקבות התערוכה" מספר נגר, "הגיע אליי זוג צעיר שהתעניין בצ'ו במטרה למקם אותה על גג ביתם של ההורים ולחסוך בצורה זו קצת כסף, עד שיוכלו להרשות לעצמכם לרכוש דירה בעיר. כך שהיא בהחלט יכולה להוות גם פתרון מגורים ארעי". אמנם מדובר ביחידה זולה יותר מדירה ממוצעת בתל אביב, אך מחירה של צ'ו, שעומד על 140 אלף שקלים – יצריך ממי שמעוניין בה לשבור קופת חיסכון קטנה, וכשיגיע העת לעבור לדירה מרווחת – לא בטוח שהדיירים ימצאו למי למכור אותה ומה יהיה מחירה כיחידת דיור יד שנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על כל דלת מופיע הסבר כיצד לפתוח אותה ומה מסתתר מאחוריה - מטבח, שולחן עבודה או מיטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

צ'ו מעוצבת כיחידה מתועשת המיוצרת ממתכת בפס ייצור, החוסכת בחומרי בנייה ואנרגיה ועל ידי כך מוזילה עלויות. מלבד השינוי של צורת המגורים בה, צ'ו היא מעיין רהיט אקולוגי במיוחד; לאחר שמרכיבים את כל חלקיה, יש לחבר את היחידה לתשתית המים והביוב. החשמל בה סולארי וכך גם חימום המים; שולחן העבודה הנשלף מתוך הצ'ו, מאפשר גלישה באינטרנט באמצעות לוויין; מתחת לפונקציית המטבח ישנם שלושה תאי אחסון נפרדים המיועדים למחזור: בקבוקים, מוצרי נייר ופחיות. על ידי כל אלו החיים בצ'ו הופכים ידידותיים לסביבה יותר מכל צורת מגורים אחרת.

בקרוב יהיה ניתן להזמין את צ'ו דרך אתר האינטרנט שתגיע ללקוח בהרכבה עצמית. מחירה כ-140,000 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully