וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר לבנה

דקל גודוביץ

19.1.2007 / 13:03

דקל גודוביץ נפגש עם האדריכל ריצ'רד מאייר וניסה להבין איזה מין מגדל הוא עומד להקים בשד' רוטשילד. הוא פגש באיש לבן וצוחק - ממש כמו ת"א

חשוב להסתכל במבט בוחן על האדריכל האמריקאי ריצ'רד מאייר, כדי ללמד משהו על סגנונו הצפוי של הפרויקט שיתכנן בתל אביב, וזאת משום שמאייר לא מסכים לשחרר כל רמז על מראהו הצפוי. מאייר עומד לתכנן עבור קבוצת 'ברגרואין' את נקודת הציון החדשה בעיר - מגדל מגורים של 32 קומות, שיבנה מעל קומת מסחר בפינת הרחובות שד' רוטשילד ואלנבי בת"א, בנייתו תושלם בעוד כארבע שנים.

הוא מגיע לראיון לבוש בקפידה, בחליפה כהה וחולצת צווארון לבנה, מכופתרת, בלי עניבה. פניו קורנים משיזוף ים תיכוני ומחיוכים לבביים. הוא מרכיב משקפיים עגולים בעלי מסגרת שחורה ודקה, עם זכוכיות שקופות וגדולות. שערו לבן כשלג מסורק בקפידה ושביל צידי חודר פנימה דרך מפרץ גדול. גבותיו גם הן עבות ולבנות. לבן סמיך ומלא.

דיוקנו הוא דיוקן האדריכלות הלבנה והמוקפדת, שהוא יוצר מזה ארבעה עשורים. בניינים לבנים ובוהקים, בשמש המיועדים לעשירים לבנים שנטועים בנוף מיוער או אל מול מפרצי מים. העיצובים שלו כוללים מפתחי זכוכית ענקיים, בסגנון מוקפד, מדויק ומהוקצע שהתפתח מסגנון האדריכלות המודרני. נדמה שאין כמוהו כדי להתאים ככפפת משי לבנה, לידה של האדריכלות הלבנה של ת"א, שמחפשת תמיד את הטוויסט הנכון.

מאחורי החיוכים והשיזוף, עומד אדם שחוסך במילים ומרבה בבניינים. רשימת הבניינים, הפרסים והתארים שלו יכולה להכיל ספר עב כרס בכריכה קשה (ולבנה), אבל מילים הוא משחרר בקפידה. בונקר של מילים. בטון לבן. בכל זאת ניסיתי.

זאת לא הפעם הראשונה שאתה מבקר בארץ. היית כאן שלוש פעמים: בסוף שנות ה- 50, בתחילת שנות ה- 70 ובשנות ה- 80. כאורח לרגע לאורך השנים, איזה שינוי חל לדעתך בעיר בכלל, ובפרט בשד' רוטשילד - המקום בו אתה עומד לתכנן את המגדל?

"לצערי לא הייתי כאן בתקופת הפריחה של הבנייה בת"א, בעשרים השנים האחרונות, אבל השינוי שעברה ת"א פשוט מדהים. מדהים בכל קנה מידה. כשאני הייתי בת"א, הרבה בניינים לא שומרו, ועכשיו השימור מוסיף עושר לשדרה. המגדלים בשדרה היו בשבילי התגלות מפעימה. זה בלתי רגיל מה שנעשה כאן ומה שראיתי גרם לי להתרוממות רוח".

אתה מרוצה משיטת הבינוי בשדרה, שבה מוקמים מגדלים מאחורי בניינים קטנים ששומרו?

"תראה, זה תלוי איפה. יש מקומות שזה מתאים ויש כאלה שלא".

בעבר גילית רצון לתכנן גורד שחקים בניו-יורק. אחרי שלא זכית בתחרות על גראונד-זירו, האם המגדל בת"א יהיה תחליף ראוי?

(צוחק) "הייתי רוצה לבנות מגדל גם בניו יורק וגם בתל אביב. בניו יורק היתה הרבה פוליטיקה מאחורי ההתנהלות האדריכלית. בכל מקרה לא הייתי אומר שהמגדל בת"א הוא גורד שחקים" (שוב צוחק ומרצין מיד). "יש חשיבות לקנה המידה במקומות שונים, ולכן יחסית לת"א בה יש בתים נמוכים זהו אולי גורד שחקים, אבל בניו יורק זה בניין רגיל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ובעירנו הקטנה עם מגדלינו הנמוכים, יש איזה מגדל שמצא בעיניך, אחרי הסיור שערכת בעיר?

"שלושת המגדלים בפנקס. מגדלי צמרת. אבל ראיתי אותם רק מבחוץ".

כאדריכל-על ואדם שבנה וראה עולם, האם לדעתך תרבות האדריכלות כאן קרובה יותר באופייה למדינת עולם שלישי או שיש כבוד למקצוע ולתרבות העיצוב בישראל?

"מה שטוב בעיר זו המודעות לחשיבות הארכיטקטורה. זה משהו שהיה בעבר וחזר עכשיו שוב עם נושא השימור".

האם הפרויקט בתל אביב יהיה שונה ממה שאנו רואים במבנים אחרים שתכננת, מבחינת היחס לאור הישראלי?

"לכל מקום יש איכות אור שונה. אני מנסה להבין את מהותה ולשקף זאת ולכן ברור שהבניין יהיה שונה ממקומות אחרים כמו רומא או לוס אנג'לס".

ובכל זאת, הבניינים שלך חושפים חזיתות זכוכית ענקיות ונדמה שבייחוד בתל אביב זאת אינה בדיוק התחשבות באקולוגיה ותכנון בר קיימא - נושאים שעומדים היום בחזית האדריכלות.

"דווקא כל הבתים שלי אקולוגיים".

אה???

"כן, מותקנת בכולם זכוכית תלת שכבתית והם יעילים מאוד מבחינה אנרגתית. בנוסף יש לכולם הצללות שונות".

שמרת על שפת אדריכלות אחידה, מוכרת ומזוהה לכל אורך הקריירה המקצועית שלך. האם אתה יכול להצביע בכל זאת על התפתחות או שינוי שחלו בה?

"אוה, כן. בודאי. היום אני מתחשב הרבה יותר בתנאים אקולוגיים מאשר לפני 10 או 15 שנה".

אבל בכל זאת, לגבי שפתך העיצובית- האם חלה בה במהלך השנים איזו התפתחות, התרחבות או הגדלה של אוצר המילים?

"מה זאת אומרת, היא כבר מורחבת ועשירה!"

אתה מזהה התפתחות?

"אוהו, כן. זה ברור."

משהו שגם אני אוכל לזהות ואולי אפילו להסיק לגבי כיווני ההתפתחות העתידיים שלה?

(צוחק בצחוק מתגלגל) "לא, זה לא משהו שאתה תוכל להסיק. אבל אני אוכל."

לסיום, תהיה מוכן לתכנן גם את עיצוב הפנים של הדירות?

"בשמחה!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully