וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לטירה מימי הרנסנס שהוסבה לצימר יוקרתי

סיוואנה אופיר

8.2.2014 / 2:10

מטירה מפוארת שנבנתה בימי הביניים הפך המבנה הייחודי הזה במאה הקודמת למלון. שנים לאחר שנשרף והושחת החליט צוות אדריכלים להפוך אותו לצימר יוקרתי

טירה בבריטניה. מתוך אתר הצימר, בנין ודיור
חצרות פתוחות מתקופת הרנסנס צילום: מתוך אתר הצימר/בנין ודיור, מתוך אתר הצימר

בצפון מערב מנצ'סטר שבבריטניה, נמצא כפר ותיק בשם אסטלי (Astley), בו אגם, כנסייה, גנים מרהיבים וגם טירה עתיקה - טירת אסטלי, שנבנתה בימי הביניים. במשך 800 שנים התגוררו בטירה אנשי אצולה שונים, אשר הוסיפו לה תוספות בניה, כל אחד על פי צרכיו ובהתאם לתפיסות האדריכליות בכל תקופה. במהלך המאה ה-20 הטירה הוסבה לבית מלון, וכמעט חמישים שנה אחר כך, בשנת 1978, היא נשרפה באופן מסתורי ומאז סבלה מוונדליזם והזנחה, עד שלפני מספר שנים הוחלט להפוך את הטירה למעין צימר יוקרתי.

האדריכלים Witherford Watson Mann Architects, שנבחרו לשמר את מה שנשאר מהטירה ולהתאים אותה שוב למגורים, נאלצו להתמודד עם חורבה של ממש ועם ערימות של אבנים. הם החליטו לבנות את חדרי המגורים הסגורים בחלק הכי עתיק של הטירה, ולהשאיר את האגפים שהתווספו בתקופת הרנסנס כחצרות פתוחות לשמים. חדרי המגורים תופסים כמעט חצי מגודלה של הטירה (262 מ"ר מתוך 613 מ"ר).

האדריכלים לא שחזרו את הטירה בהתאם למצבה המקורי, והם גם לא השאירו אותה הרוסה לחלוטין כשריד רומנטי, אלא שאפו להתאימה שוב למגורים תוך השתלבות ברקמה ההיסטורית הקיימת. הם הוסיפו קירות וזכוכיות להריסות הקיימות, יצרו יציבות מבנית בטוחה, אך גם השאירו שרידים מהעבר.

על ידי הצבת מחיצות בקומת הקרקע, נוצרו ארבעה חדרי שינה ושלושה חדרי רחצה. בקומה העליונה נוצר חלל ציבורי גדול הכולל סלון, פינת אוכל ומטבח, ממש בדומה לבית פרטי גדול, המספק את כל צרכי האורחים בטירה. החומרים החדשים שנוספו לטירה הותאמו לחומרים הקיימים בה והם כוללים אבנים, בטון, עץ וזכוכית. נוצר מצב בו החומרים החדשים משלימים את החומרים ההיסטוריים ויוצרים עמם מערכת יחסים מעניינת וחיה.

מאחר וטירת אסטלי החלה להתפתח כבר בימי הביניים, ומאז נעשו בה שינויים ותוספות משמעותיות במאה ה-17, במאה ה-19, ואז שוב במאה ה-21, מי שמגיע להתארח בה חווה בה חוויה היסטורית, מגוונת ופואטית. לא בכדי הבניין זכה בפרס "RIBA" היוקרתי ל-2013, כ"הבניין הטוב ביותר של השנה", ואם כבר השתכנעתם לטוס לשם לחופשה המשפחתית הבאה, תאלצו להמתין בסבלנות - כי עד סוף שנת 2015 הטירה כבר תפוסה.

לאינקדס חיפוי אבן בבית, לאינדקס זכוכית
לפורטל העיצוב מבית מגזין בניין ודיור

טירה בבריטניה. מתוך אתר הצימר, בנין ודיור
השביל המוביל אל הצימר. צילום: מתוך אתר הצימר/בנין ודיור, מתוך אתר הצימר
טירה בבריטניה. מתוך אתר הצימר, בנין ודיור
החומרים השולטים במבנה המחודש הם אבן ועץ. צילום: מתוך אתר הצימר/בנין ודיור, מתוך אתר הצימר
טירה בבריטניה. Philip Vile, בנין ודיור
מערכת יחסים בין החדש לישן. צילום: Philip Vile/בנין ודיור, Philip Vile
טירה בבריטניה. מתוך אתר הצימר, בנין ודיור
האדריכלים השתמשו בעץ, זכוכית ואבן. צילום: מתוך אתר הצימר/בנין ודיור, מתוך אתר הצימר
טירה בבריטניה. Philip Vile, בנין ודיור
החלל הציבורי בקומה העליונה. צילום: Philip Vile/בנין ודיור, Philip Vile
טירה בבריטניה. Philipp Ebeling, בנין ודיור
צילום: Philipp Ebeling/בנין ודיור, Philipp Ebeling
טירה בבריטניה. מתוך אתר הצימר, בנין ודיור
מטבח רחב המספק את צרכיהם של האורחים. צילום: מתוך אתר הצימר/בנין ודיור, מתוך אתר הצימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully