וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקר ומיותר: הספר החדש של איקאה

רגע לפני שקטלוג איקאה 2014 נוחת בתיבות הדואר שלכם בחינם, השבדית משיקה ספר חדש, בתשלום, המציג קולאז' מקומי של צורות מגורים. את האפיל הסקסי מישהו שכח בבית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר "איקאה שלי - ישראלים מעצבים איקאה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה התחיל לפני חצי שנה עת הגולשים באתר איקאה הוזמנו להעלות תמונות מביתם המאובזר במוצרי החברה, במטרה ליצור קובץ ייחודי של קולאז' מגורים מקומי. כידוע, כמעט שאין בית ישראלי שאיננו מחזיק כמה מוצרים שבדים לכן, כמות התמונות שנשלחו לאתר הייתה אדירה. מבין אלפי הבתים, נבחרו 200 הטובים ביותר שמייצגים נאמנה את הדי. אן. אי ה"איקאי". אלו קובצו לספר בכריכה קשה שזכה לכינוי "איקאה שלי – ישראלים מעצבים איקאה" המושק בימים אלו בחנויות צומת ספרים. מן הראוי להדגיש שמדובר בפרויקט מקומי בלבד ולא כלל עולמי. מכאן, הוא כמו מציג את התמכרות הישראלים למותג הרהיטים, שהצליח לסחרר כמעט אומה שלמה במשך 13 שנים, מפתיחתו של הסניף הראשון במתחם פולג.

הרעיון בגדול מציג מראה חביבה על צורת המגורים המקומית. לעומת זאת, הביצוע של הספר מהווה את ההפך הגמור לערכים העיצוביים שאיקאה מייצגת. אין בו את הסקס אפיל שמאפיין את קטלוג החברה, שהפך למעין תנ"ך המגורים שכולנו מצפים לקבל בתיבת הדואר בתחילת כל שנה. בנוסף, העיצוב המדויק והניחוח המשכר שמאפיינים את תמונות איקאה המוכרות, נעדרים מהספר החדש. חלק מהצילומים נראים חובבניים למדי, ללא שימוש בתאורה מתאימה וללא סטיילינג מותאם, זאת למרות שצוות מקצועי הוקדש לצורך העניין. הסגנון הכללי של הספר ארכאי. על יצירתיות גרפית ויתרו, בשעה שהתמונות מוצגות בקצב ומראה קבוע מעמוד לעמוד, 195 במספר.

הבתים שנבחרו להתפרסם בספר אינם ערוכים על פי סדר הגיוני דוגמת מצב משפחתי של הדיירים, או חלוקה גיאוגרפית למשל. מיותר לציין שאין פרקים המסייעים בארגון הקובץ. כתוצאה מכך, נוצרת הצגת מאסה של בתים; חדרים מתוך בתים; רעיונות וצבעים שמשתנים כמו היו בסרט נע, ובשל חוסר עריכה מעייפים את העין כבר במחצית הספר. לכל תמונה מתלווה כותרת החדר המוצג ושם הדייר, כך לדוגמה: "חדר השינה של גלי", "חדר המגורים של יעל בנגיו" או "הבית של משפחת לביא". בטקסט קצרצר הצמוד לתמונה מתואר באופן כללי סגנון הבית והדיירים, כאשר בחלק מהטקסטים מיקום הבית ועיסוק הגרים בו נעדר לחלוטין. חסך זה יוצר ערפל בדבר זהותם של האוכלים במטבח היפיפה או הלנים בחדר השינה המושקע. יתרה מזו כשכותר הספר מתהדר בצירוף המילים: "ישראלים מעצבים איקאה", מן הראוי היה לראות את הפנים של אותם ישראלים. עשוי להיות בעייתי לביצוע, אך לא בלתי אפשרי. הרי ידוע הדבר שבית משקף את הדיירים שבתוכו והפעם, לשם שינוי לא מדובר בביתם של זהובי שיער שבדים שאורגנו לטובת צילומי קטלוג, אם כי בחיים עצמם שמתפספסים בספר החדש.

הבשורה המשמחת שאיקאה יכולה להתנחם בה בזכות המוצר החדש, היא עובדת תמהיל מגוון של בתים ודירות שצורכים את מוצריה ברחבי הארץ. זה מתחיל בבתים גדולים השוכנים במרכז, חולשים על שטח עצום ובוחרים דווקא במטבח של הרשת או בספרייה עצומה לסלון. המגמה כמובן ממשיכה ליחידות דיור של צעירים שלא מסוגלים לדמיין עצמם ללא הפתרונות של השבדים. בנוסף, עולה מהקובץ החדש כי ישנה מגמה לשדרוג הפריטים של הרשת באמצעות רעיונות יצירתיים של הדיירים. כך למשל הדייר אריק בוקובזה העניק לרהיטים שךו צבע וריפוד שונה, הדיירת שיר הוסיפה משטח זכוכית לשולחן פשוט ואחרים שהפכו את בדים הנמכרים ברשת לטובת שימוש כתמונות מתוחות על קנבס.

לא ברור מי קהל היעד לרכישת הספר וגם לא בטוח שהמחיר מצדיק את המוצר החדש על המדף, במיוחד שקטלוג 2014 עוד רגע ינחת בפתח הדלת בלי שתוציאו שקל.

"איקאה שלי - ישראלים מעצבים איקאה", 195 עמ', הוצאת כנרת זמורה, 128 שקלים, צומת ספרים


צפו: וידאו - איקאה מורידה מחירים בקטלוג 2013

איקאה מודה שניצלה אסירים פוליטים למטרות ייצור

איקאה משחירה: שולחן ערוך על טהרת הצבע השחור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר מגורים של בן פורת יוסף עמ' 142/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית של מאיה שפיר עמ' 174/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית של מאיה שפיר עמ' 178/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית של מאיה שפיר- עמ' 174/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית של משפחת בן זאב - עמ' 169/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבית של משפחת לביא - עמ' 90/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחידת הדיור של בן ואורית עמ' 136/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחידת הדיור של בן ואורית עמ' 136/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יחידת הדיור של בן ואורית עמ' 137/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully