וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדר מיון: משתלטים על חדר הילדים בימים האחרונים של החופש

יעל חן

15.8.2012 / 0:51

אחרי טרפת הקניות של חומרי הלימוד, המחברות, הילקוטים ושלל מכשירי הכתיבה נותר עתה למצוא להם מקום - כל הטיפים והעצות לארגון וסדר לקראת החזרה ללימודים

החופש הגדול יסתיים בקרוב, והילדים ששהו רוב הזמן בבית בתנוחת כירבולית עם שלושה עזרים מועדפים - שלט של מזגן, שמיכה וטלוויזיה - מתחילים להרגיש את פעמי בית הספר הגוברים. זה בדיוק הטיימינג לסדר יחד איתם את החדר, שכדי להגיע לקצה הלא מרוחק שלו, צריך לדלג מעל ערימות של צעצועים, בגדים, דיסקים, כפכפים וספרים. כמו בכל סידור, גם הפעם מתחילים במיון. לצורך ביצוע המשימה יש להקפיד על חובת נוכחות של הקטנצ'יק משתי סיבות. האחת היא מתוך מחווה של כבוד לו ולחפציו, שאותם הוא מעדיף לשמור או לחילופין לוותר עליהם מרצונו, בשעה שהסיבה השנייה מפגישה אותו עם הפרידה, גם אם מדובר בסך הכל בפרידה ממשאית אדומה שסבתא קנתה במתנה לפני שלוש שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא חייבים חדר ענק כדי ליצור פינת שיעורי בית סימפטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מומלץ להכין מראש ארגז קרטון נקי שיקלוט את כל החפצים, הספרים והצעצועים שעבר זמנם ואפשר להעביר אותם למישהו אחר שזקוק להם. יש להצטייד בשקית אשפה מהזן העמיד והחזק, לריכוז כל הניירת שתושלך בסופו של הארגון למיכל מיחזור. בכללם גם ציורים מהגן ושאר קשקושים שעם כל הכבוד לסנטימנטים שיש לציורים הראשונים, יש לפנות מקום לחוויות ולפרטים החדשים. שקית אחרת יש לייעד לעטים שבורים, פקקים נטושים של טושים, משחקים שחסרים בהם חלקים וצעצועים מפורקים. מחלקם לא מוכרחים להיפרד לאלתר, אפשר ורצוי למחזר ולמצוא להם שימוש אחר.

חזרה או התחלה ללימודים, מחייבת שימוש בשולחן כתיבה נוח במידות הנכונות והתואמות את ממדיו של הילד, כמו גם שידת מגירות קטנה ופרקטית, כזו שתמוקם בצמוד לשולחן הכתיבה ותכיל את העזרים החשובים. במידה ואין כזו, גם כמה מדפים פתוחים ישמשו את הילד, בתנאי שהם מותאמים לגובהו והוא לא נאלץ להזעיק את ההורים כדי שיורידו לו את הספר או לחילופין לגרור סולם לשם כך. המדף יכול לשמש כמצע לכל חומרי הלימוד, מחברות, ספרים, דפים, עטים ועוד. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שאם בחרתם במיקום הזה כאזור שבו רוב החפצים שוכנים, קחו בחשבון שיצטבר עליהם אבק ושווה להשתמש דווקא בקוביות / כוורת על פני מדף גלוי לחלוטין.

אילוסטרציה. ShutterStock
ילד ימני יקבל מנורה בצד שמאל על שולחן הכתיבה והשמאלי בימין לקבלת תמסורת אור טובה/ShutterStock

לפעמים נותרים במגירות נעצים, סיכות או עטים שנזלו וכדי לוודא שהשטח נקי יש לפנות את מגירות השידה מפריטים ישנים השייכים לשנה שעברה, לנקות אותה בתרסיס לניקוי חלונות ולייבש היטב במגבת נייר.

כדי שהילד לא יחפש כל פעם מחדש את מחברת שיעור של"ח או ספר הבנת הנקרא באנגלית, מומלץ להכין מדבקות בהתאם למספר המגירות, ולהחליט עם הילד היכן לאחסן את חומרי הלימוד השונים. (מחברות יאורגנו במגירה העליונה, דפים באמצעית, וכך הלאה). אם הילד יודע לכתוב, תנו לו לבצע את המשימה כדי שירגיש שהוא לוקח חלק פעיל בארגון חדרו האישי וירתם למשימה ביתר קלות.

אילוסטרציה. Alena Ozerova, ShutterStock
עברו על הטושים משנה שעברה ובדקו מה אפשר להשליך לאשפה/ShutterStock, Alena Ozerova

שולחן הכתיבה מוכרח להיות נקי מחפצים מיותרים, כגון צעצועי שולחן ועזרים שגונבים את תשומת הלב מהדבר שלשמו התכנסנו. יש להקדישו ללימודים בלבד. הציבו עליו מנורת קריאה בעלת תמסורת אור טובה ומקמו אותה בהתאמה לצרכים של הילד. הכותב ביד ימין ייהנה ממנורה בצד שמאל, והשמאלי ממנורה לימינו. בדרך זו היד הכותבת לא תסתיר את אלומת האור. את העטים והעפרונות שבהם משתמשים באופן שוטף, אחסנו במקום נגיש במרחק הושטת יד. כך גם את השדכן והמספרים (שיונחו עם הלהב כלפי מטה כדי למנוע פציעה מיותרת).

למקרים שבהם שולחן הכתיבה מהווה מצע גם למחשב והמדפסת, יש למקם אותם בצורה מצומצמת כדי שלא יחלשו על כל השולחן והילד יאלץ למצוא את עצמו מצטופף בצד.

אילוסטרציה. ShutterStock
חדרים שבהם, לומדים, משחקים וישנים יש לחלק לשני אזורים מוגדרים/ShutterStock

את הספרים שיונחו על המדף יש לארגן במצב מאונך ולא המאוזן, כדי שיוכלו להשלף בצורה נוחה. מדובר בספרים בשימוש יום יומי, ולכן כל צורה הנחה אחרת עלולה לגרום לטרחה מייגעת. אם אין מדף בנמצא, יאופסנו הספרים במגירות פנויות. יש לוודא שהמגירות נפתחות ונסגרות בקלות באין מפריע להתנהלות באופן קבוע.

מומלץ למצוא לילקוט מקום של קבע, במקום שישוטט בבית כאילו היה חיית מחמד. כדאי לסכם עם הילד שעם כניסתו הביתה יניח את הילקוט במקום שנקבע ולא באמצע הסלון או המטבח (מקום אהוב במיוחד על ילדים ופחות על ההורים). בנוסף, עשו לכם מנהג וכבסו אותו פעם בחודש. רוקנו אותו מפירורים, זרקו שארית תפוח מעוך ושליפים והעבירו אותו מקלחת יסודית. (רוב התיקים מתכבסים בקלות ללא הוראות ניקוי מיוחדות).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קוביות אחסון קיר עדיפות על מדפים גלויים - החפצים שבתוכם צוברים פחות אבק/מערכת וואלה!, צילום מסך

במידה וניצלתם את כל המדפים לצרכי לימוד ונותרו חפצים בודדים שלא ממש נמצא להם מקום מוגדר, כגון משחקי קופסה, אוסף מכוניות, דיסקים, צעצועים ועוד חפצים שהילד מסרב להיפטר מהם, אפשר להניח אותם בארון הבגדים בתוך סלסלות. זאת כמובן אחרי מיון של החפצים ופינוי מדפים לצורך העניין ולאחר שהוחלט שהילד לא מוכן לוותר עליהם בעד שום דובי שבעולם. אם יש מספיק מקום בחדר ומדובר בחלל יחסית מרווח, הניחו את החפצים הללו בתוך מיכלי פלסטיק שקופים שמוסיפים צבע לסביבה באמצעות תכולתם. מיכלים עם גלגלים מומלצים במיוחד לשימוש וניתנים לניוד בנוחות מרבית לפינה נסתרת.

ליד המיטה של הילד כדאי להציב שידה קטנה, אפילו כיסא שלא בשימוש, ולהניח על אחד מהם מנורת קריאה, שעון מעורר וספר. גם אם הילד לא מהזן שקורא, הספר שיונח ליד המיטה עשוי לעורר אצלו באיזשהו שלב את התיאבון, גם אם מדובר בדף אחד בלבד.

אילוסטרציה. Toncsi, ShutterStock
שולחנות הכתיבה נועדו לשימוש הילדים ולא מקום אחסון עבור מכשירי חשמל, מדפסות ומחשבים/ShutterStock, Toncsi

בחדרים שבהם ישנים, משחקים ולומדים מומלץ ליצור שני אזורים שיוגדרו לשתי פונקציות שונות ולא יתערבבו זו בזו. האחד ללימודים והשני יוקדש למשחק. בצד אחד אפשר למקם את שולחן הכתיבה ושידת הלימודים, בצד האחר פינה משחקייה לילד, בין אם הוא משחק בגפו ובין אם הוא מזמין את חבריו. כדי להפוך פינה זו למזמינה ונעימה לשהייה, רצוי לאבזר אותה בחפצי ישיבה פוף גדול, שטיחון שניתן לכיבוס ואולי כמה כיסאות קטנים כדי להעניק לסביבה תחושת נוחות ויציבות.


הילדים מסרבים להתקלח? האמבטיות המעוצבות שיפתרו את הבעיה

עשה ולא תעשה בעיצוב חדרי הילדים

אריק בן שמחון משיק קולקציית חדרים לילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully